ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Мария Карагьозова: Новоприетият антикорупционен закон е противоконституционен, Румен Радев трябва да наложи вето | ||||||
| ||||||
Здравейте, г-жо Карагьозова. Здравейте, добър ден на слушателите на радио “Фокус". Благодаря за поканата. Г-жо Карагьозова, какви съмнения и притеснения имате относно реформата в антикорупционното законодателство? Не бих казала, че това е реформа, това е унищожаване на КПКОНПИ - един работещ орган. Аз бях сигурна, че след закриването на специализираните съдилища и прокуратури 2022 г., следващата институция, на която ще се посегне, това е КПКОНПИ и това се случи миналия петък, с гласуването в парламента на второ четене на т.нар. Антикорупционен закон, с който всъщност не се предлага истинската дума не е преструктуриране на КПКОНПИ, а закриване на КПКОНПИ и създаване на нейно място на две съвсем различни нови комисии. Да, нека да припомним на нашите слушатели, че беше обявено, че КПКОНПИ ще бъде разделена на две отделни звена. Да, тя ще бъде закрита и ще бъдат създадени две нови структури. Голямата болка на много лица, които имат огромно натрупано богатство в годините, с необясним произход е това, че КПКОНПИ запорира тяхното имущество през последните години. Затова КПКОНПИ ще бъде унищожена. А тогава какво ще се случи с тези запори? Ами ето, това е въпросът какво ще се случи с тези запори, защото все повече се говори за страната антикорупция. Ако обръщате внимание почти в пространството и парламента не става въпрос за отнемане в полза на държавата на незаконно придобитото имущество. Тоест, ние ще борим корупцията, но какво се случва с другата втора, много важна функция на КПКОНПИ, която е отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество. Всъщност това за мен е по-важната функция на сегашната КПКОНПИ и това е причината, поради която тя ще бъде ликвидирана. Един държавен орган, който отнемаше в полза на държавата имущество с необясним произход. Както и да е, ние вчера сезирахме президента с едно искане до него, да наложи вето на този приет Антикорупционен закон. Правните експерти в “Справедливост за България" видяха множество дефекти, свързани с това, че текстове в закона противоречат на основния закон - Конституцията. Текстовете в Конституцията, тя е един документ, чиито текстове са изключително леки, ясни и кратки и не е трудно дори без в детайли да познаваш правната материя, да видиш, че българската Конституция в свой чл. 81-ви, по памет, ал. 2 казва, че "Народното събрание взима всички свои решения с обикновено мнозинство, с изключение на случаите, в които изрично е посочено друго в Конституцията". В българската Конституция никъде не се говори за Антикорупционни комисии и начина на избиране на техните членове, т.е. за новосъздадената Антикорупционна комисия, би следвало да важи основният текст на чл. 81, именно, че нейните членове три броя се избират с обикновено мнозинство от Народното събрание. И ще имат мандат от 6 години, ще се редуват? Да, Конституцията предвижда 2/3 изрично за избор на Висшия съдебен съвет (ВСС). Конституцията предвижда изрично избор с 2/3 мнозинство на Инспектората към ВСС, но това са изрично споменати институции и начин на избор. За Антикорупционна комисия в българската Конституция никъде не се говори, това е един елементарен пример. Квалифицираното мнозинство, което гласуваха в петък народните представители за избор на тримата членове на новата Антикорупционна комисия, че противоречи на чл. 81. Важно е президентът да сложи вето, защото Конституционният съд не може да се самосезира. И аз мисля, че тези хора, които са написали този закон, те няма да сезират, разбира се, Конституционния съд. И остава президентът и шефовете на Общите събрания на двете върховни съдилища в България. Те са тези, които биха могли, освен народните представители да сезират Конституционния съд. Но докато той се произнесе, законът, който гласуваха в петък, той може да си влезе в сила, ако президентът не сложи вето и да си действа. Въпреки, че напред във времето Конституционният съд може да се произнесе, че има в него противоконституционни текстове. Това ще важи обаче от момента на произнасяне на Конституционния съд напред, т.е. те ще си изберат по един противоконституционен начин сегашната "не коалиция", сглобка, коалиционно мнозинство по начина, който противоречи на Конституцията, с 2/3 тримата нови членове на Антикорупционната комисия и впоследствие дори Конституционният съд да се произнесе, че това противоречи на основния закон, не може да има задна сила. Затова е важно президентът да сложи вето, и ако може тези народни представители да преразгледат този текст, тъй като обществото и много експерти са забелязали този дефект. Аз не вярвам, че те са го направили, поради правна неграмотност. Просто за тях е важно да има 2/3, защото ако с обикновено мнозинство се избират членовете на новата Антикорупционна комисия, тогава, примерно ДПС няма да е нужно в сглобката. Подкрепата им няма да бъде нужна, да. Тоест на ГЕРБ и ПП няма да им бъде нужно, по този начин те връзват ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС за това, че им трябват 2/3 гласове, т.е. без ДПС - не става. И всъщност намаляват членовете на Антикорупционната комисия от 5 на 3 с новия Антикорупционен закон, за да има един за ДПС, един за ГЕРБ-СДС и един за ПП-ДБ. По този начин ли трябва да се правят подобни промени, става въпрос за Антикорупционния закон в държавата. Г-жо Карагьозова, стигнахме до там, че управляващите, тази не коалиция, сглобка... Конституционното мнозинство, защото и ДПС участва. Така, си разпределиха, вие казахте, имаме трима души, които ще се избират от парламента, ще имат мандат от 6 години. Става въпрос, че Правната комисия в парламента, миналата седмица прие в Закона за противодействие на корупцията, внесен от ГЕРБ, тази 7-членна комисия, която беше според първоначалния проект, да бъде от трима души, обаче вие казахте, че партиите си разпределиха по човек, нали така? Тези, които в момента дърпат конците на политиката в България и по този начин не остават членове в Антикорупционната комисия за по-малките партии, за опозиционните такива. Все пак, да не забравяме, че във фокуса на работа на Антикорупционната комисия не е корупцията въобще, а единствено корупцията по високите етажи на властта. Тоест, това са лицата, заемащи висши публични длъжности. А в тази категория спадат, разбира се, всички народни представители. Скептична ли сте тогава или не, към създаването на новата комисия за противодействие на корупцията, която ще има разследващи функции? По принцип съм против, в смисъл КПКОНПИ трябваше да се надгради. Сега съществуващата комисия тя изгради голям капацитет, особено в периода, в който беше управлявана от Сотир Цацаров, а там имаше запори за милиарди левове. Примерно, само запорът на Цветан Василев беше, доколкото съм чела в медиите, тъй като това са досъдебни производства и там информацията не може да се разкрива, поради различни причини в досъдебната фаза е 2.2 млрд. лева . А всъщност ползата на обществото е не толкова тези лица, които са придобили незаконно имущество те да бъдат наказани, т.е. да лежат в затвора Х броя години, общественият интерес е в това, имуществото, което те са придобили да бъде върнато обратно в бюджета на държавата. Тоест, да бъде влято обратно в здравеопазване, в сигурност, в образование, в социални разходи. Затова основната и най-важна функция на КПКОНПИ беше именно отнемане в полза на държавата на незаконно придобитото имущество, такова, което е с необясним произход. Обикновено, това е имущество придобито по криминален начин. Ако се върнем малко назад, може би преди около десетина години, помним за обединяването на КОНПИ и БОРКОР, тогава се твърдеше, че двете ще бъдат по-добре, ще имат по-добре установени... Тя заработи, защото, ако си спомняте КОНПИ беше Комисията “Кушлев", нали така. И беше запорирала по-малко имущество и пари, отколкото им бяха заплатите на тези хора. Но как оценявате работата на двете организации по отделно тогава, преди да се обединят и след това? Беше по-зле, да и затова това наложи обединяване, тази мегакомисия, включително и Комисия за конфликт на интереси влезе там, звено на ДАНС влезе там, доколкото си спомням около 6 други държавни структури се обединиха и вляха в КПКОНПИ, изгради се закона за КПКОНПИ, беше много амбициозен, беше много добър. Той реално нанесе удар по лица, които бяха недосегаеми от гледна точка на това, че имуществото им беше запорирано. Но пък сега искат да отпаднат тези запори. В този преходен период е много вероятно това да се случи, могат да изтекат давност и много врътки юридически и процесуални... Тогава няма ли да настъпи един хаос от всичко това в държавата ни? Дали не се цели това? Един вид амнистия. Спомняме си, примерно одеозния кабинет на Орешарски 2013 г. като дойде, първата му работа беше да закрие ГДБОП и да го влее в рамките на ДАНС, оглавяван от Делян Пеевски. Знаете ли колко оперативни разработки тогава бяха смачкани на ключови лица, в това преструктуриране? Просто един пример, обикновено, като искаш да разрушиш нещо, започваш да го преструктурираш, в случая направо го унищожаваш, просто схемата е ясна - трима човека за трите партии, които управляват. Тъй като те са в много добро съглашателство помежду си в момента, мисля, че този парламент и тяхната власт ще продължи доста дълго. Този парламент ще има дълъг живот, защото те нямат изгода от предсрочни избори, защото ще имат много по-лоши резултати. Като казахте, че ще продължи дълго, сега стана ясно, че дори могат да забранят и служебните кабинети, според новите промени в Конституцията, проекта, който е за промени? Проектът, който отново е предложение на тези три политически формации. ДБ се върнаха в политиката на гърба на ДПС, плувайки Христо Иванов с лодка към Росенец, ако си спомняте, те бяха извън българския парламент. А сега заедно правят промени в Конституцията, като бих предположила, че основното правно ядро, юридическо като капацитет, идва от ДПС. Не виждам правен и юридически капацитет в експертите, с които разполагат ПП и ДБ. Между другото, относно проекта за промени в Конституцията, сдружение “Справедливост за България" имаме подробно становище, което ще представим на 3 октомври от 10 ч. пред медиите, т.е. ще направим една среща с медиите и ви каним Радио “Фокус" да има ваш представител, ще ви кажем за мястото допълнително. Благодаря ви за поканата. Да се върнем само за кратко с това, което започнахме, входирахте казах в президентството в началото, това искане да бъде наложено вето. Очаквате ли държавния глава да реагира адекватно, според вас? Да, очаквам да реагира. Той има всички правомощия и единствен той може да наложи вето, което бързо да спре изпълнението на този закон. Тоест, влизането му в сила след срока, предвиден за обнародване в “Държавен вестник". Отново ви казвам, един закон, независимо дали е противоконституционен или не, той си влиза в сила с обнародването в “Държавен вестник" и започва да действа. Така е. Конституционният съд, дори напред във времето да се произнесе, че неговите разпоредби са противоконституционни, това не връща назад неговото действие. Тези хора ще изберат в този промеждутък от време тези трима членове на Антикорупционната комисия, които пък от своя страна ще трябва да разследват техните корупционни престъпления. |
Още по темата: | общо новини по темата: 1149 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/192 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Катастрофа затруднява движението по Подбалканския път
17:01 / 23.11.2024
Коледна приказка: Най-красивите базари в Европа през 2024
16:19 / 23.11.2024
Влак с близо 60 пътници дерайлира на гара в София
20:05 / 23.11.2024
Лекар: Сега върлува един много неприятен вирус
09:52 / 23.11.2024
Слънчева неделя с температури до 10 градуса
08:29 / 24.11.2024
Край на мизерията: Държавната психиатрия се мести в реновирана сграда
16:23 / 23.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета