ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Защо през зимата колата завива надясно, ако завъртим волана наляво? | ||||||
| ||||||
Ние сме свикнали с много прост модел на взаимодействие с автомобила, когато ясните действия от наша страна трябва да доведат до същия адекватен отговор от самата кола. Но животът често поднася неочаквани изненади. Това се случва особено често през зимата. Защо е така? Основната причина е, че точно по това време на годината умните асистенти за активна безопасност са в най-беззащитно положение. В крайна сметка те могат да повлияят на ситуацията само когато колелата са в контакт с пътя. Понякога коефициентът на сцепление може да бъде толкова нисък, че техният положителен принос за решаването на проблема е незначителен. Човек обаче е в състояние да държи ситуацията под постоянен контрол, като анализира поведението на автомобила и прави необходимите корекции в своите действия. Нека си представим проста ситуация. Наближаваме лек и следователно скоростен десен завой, но пътят е покрит с лед. Завъртаме волана надясно в очакване на адекватна реакция от колата. Но той не идва - по някаква причина автомобилът не се подчинява. В този момент системата за стабилизация усърдно се опитва да направи нещо, спирачките активно се опитват да забавят движението, а системата за преразпределение на въртящия момент се опитва да повлияе на управлението и все пак да насочи колата по необходимата траектория. Както стана дума вече, върху лед и при висока скорост, тя няма да успее. Нещо повече - колата се превръща в тухла, която се носи към външния бордюр. Тухлите обаче също могат да бъдат контролирани! Това изисква интелигентност и разбиране на физиката на процеса при влизане на кола в завой. Колата тръгва направо, само защото комбинацията от скорост и ъгъл на завиване влиза в конфликт с ниския коефициент на триене. Гумите не могат да поддържат контакт с пътя, а също така и траекторията на автомобила. Всичко изглежда загубено, но не е точно така. Ако при завъртане на волана надясно колата отиде направо, тогава може би в тази ситуация започването на завъртане на волана наляво ще даде някакъв резултат. Когато воланът се върне в "права“ позиция, поведението на автомобила ще започне да се променя и той отново ще се опита да влезе в десния завой. И не само поради факта, че предните колела ще възстановят контакта с повърхността, тъй като намаляването на ъгъла на тяхното въртене ще намали натоварването върху контактното петно. Ще се случи нещо друго. В момента на "зацепване“ на предните гуми, задните, които преди това са били в относително надежден контакт с пътя, внезапно ще преминат към поднасяне и под действието на центробежна сила ще започнат да изместват задната ос наляво, вкарвайки колата в завоя. И това ще се случи дори на фона на работата на най-съвременната стабилизационна система. Която от безсилен яд ще изскърца със спирачки и активни диференциали, защото в този момент колата е преминала в парадоксален екстраконтрол. А движението на волана наляво, тоест в посока на намаляване на ъгъла на въртене на предните колела, ще доведе до все по-активно завиване на автомобила надясно. И въпреки че това явление се среща и на летния асфалт, през зимата то се проявява най-ясно. Описаният режим има и "тъмна“ страна. Поради такава необичайна реакция машината може да получи прекомерен свръхвъртящ момент, за който шофьорът да не е готов. Накратко - не влизайте в завой със скорост, която изисква от водача да използва сложни техники за шофиране. |
Още по темата: | общо новини по темата: 511 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/86 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Любопитни новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Абонамент
Анкета