
ЗАРЕЖДАНЕ...
Контрера за Столична община: Няма фокус в общинската политика, хвърлят се едни предложения и обекти без взаимовръзка и обвързаност един с друг | ||||||
| ||||||
“През последната година променихме логиката, по която Столична община финансира своите проекти. Досега се планираха дейности, за които има налично финансиране. Моят екип вече определя първо кои са инвестициите, най-важни за подобряване качеството на живота на хората и след това намираме начин да ги финансираме", заяви Терзиев. Общинският съветник от ВМРО – Българско национално движение, Карлос Контрера, който е и зам.-председател на Комисията по транспорт и път на безопасност и член на Комисията за финанси и бюджети и Комисията за обществен ред и сигурност, коментира темата в предаването "България, Европа и светът на фокус“ на Радио "Фокус“. "Що се отнася до конкретния информационен повод, това са предварителни разговори доколкото разбирам от администрацията на Столична община с Европейската банка за възстановяване и развитие. Лично аз не виждам какво толкова ново и иновативно има в подхода, защото винаги е било практика в Столична община проекти, за които няма държавно или общинско финансиране с общински средства, да се разработват, след което да се търси заемно финансиране. Последният такъв инвестиционен заем, т.е. средства, които се взеха от Европейската инвестиционна банка, беше по абсолютно същия подход. Водиха се в 2022 г. преговори с Инвестиционната банка, предложи се портфолио от проекти, там са например ремонтът на люлинския тунел, ремонта на бул. "Ломско шосе“, ремонта на бул. "Стамболийски“ и други обекти, някои от които се случиха, други от които все още не са се случили и би трябвало да започнат през тази или през следващата година. Но винаги Общината, когато е търсила заемно финансиране, е представяла готови проекти. Така че аз лично не виждам какво е новото, освен желанието да се произведе новина от една да кажем добра работна среща. Истината е, че ако говорим за публичните финанси в контекста на Столична община, общината за част от инвестиционната си програма наистина трябва да търси помощ от банкови институции, включително международни такива, и това е една добра практика, защото само със средствата от данъци очевидно не могат да се финансират всички онези големи капиталови разходи, като изграждането на бул. "Копенхаген“, на бул. "Източна тангента“, основния ремонт например на бул. "Джеймс Баучер“ – това са все големи проекти. Лошото е, че ние все още като град сме в идейната им фаза и няма никаква готовност те да започнат в следващите години", каза Карлос Контрера. Той обясни защо това е дефицит за града. "Това е дефицит за града, тъй като това са транспортни артерии, които се нуждаят категорично – първите два булеварда да бъдат изградени, "Джеймс Баучер“ примерно да бъде реконструиран, и не само той, в западна посока бул. "Илиянско шосе“, който с една реконструкция, първо, ще подобри трамвайното движение, и второ, ще отпуши индустриалната зона, където се генерират стотици милиони лева обороти всяка година от бизнеса", добави общинският съветник от ВМРО. Според него няма фокус в общинската политика. "От може би година и половина от ВМРО алармираме, че няма фокус в общинската политика, хвърлят се едни предложения и обекти без взаимовръзка и обвързаност един с друг, защото в крайна сметка целта на всяко едно управление, независимо от споровете, които има в Общинския съвет или в публичното пространство, включително и в медиите, трябва да покажа посока. Каква е посоката на София от октомври 2023 година? Лично аз не я виждам и според мен, на първо място, трябва да се обърнем към това, което се говореше в предизборната кампания, че фокусът ще бъде върху кварталите. Да де, но именно там ние не виждаме в изминалата година и половина никакви усилия, дори проекти, които бяха готови на техническа фаза, да започнат да се изпълняват. Защото в крайна сметка, ако говорим за Западна София или например за район "Панчарево", там инвестициите в публична инфраструктура изоставят в път сравнено с други райони", заяви Контрера. Той обясни къде трябва да се направи цялостна рехабирлитация на съществуващите трасета. "Говорейки например за западната част, "Панчарево" и район "Кремиковци" например, има необходимост първо, от цялостна рехабилитация на сега съществуващите трасета. От една страна към "Кремиковци" имаме "Челопешко шосе“, което трябва да бъде реконструирано и обновено, от другата страна в "Панчарево" проблемите със "Самоковско шосе“, където вече има огромен трафик. Граждани поставяха и въпроса за вече довозващи линии на градския транспорт от кварталите и селата в район "Панчарево" към Бизнес парка, за да може да се осъществява връзка с метрото. Това в контекста на бума на строителството, което тръгна от "Горубляне“ нагоре в посока Панчарево, Кокаляне, Бистрица, където живеят хиляди хора в момента. Те, освен автомобилите, нямат друга алтернатива. Т.е. ако ние желаем тези хора да имат удобна връзка за работа, децата за училище, трябват улици, разбира се подземната инфраструктура паралелно с това, водопровод и канализация, и обществен транспорт. Иначе, всички тези хора слизат в града или в кварталите с колите си и стигаме до другата голяма тема - как се справяме със задръстванията и с паркирането. Така че София се нуждае от фокус и аз като представител на ВМРО няма да се уморя да повтарям, че е нужно да има програма, краткосрочна, средносрочна, която да казва: Ние ще направим първо, второ и пето за тези и тези райони, за да постигнем "Х“ резултат. Това нещо го няма като разговор, първо, камо ли да стигнем до етапа, в който оценяваме ефективността от нашите действия като органи на местно самоуправление, тук визирам и кмета разбира се и Общинския съвет", каза Контрера. Той говори и за публичните финанси в държавата и Общината. "Оценката на ВМРО за публичните финанси е, че в момента ние се намираме в ситуация на свободно падане. Въпросът е къде е дъното и с каква сила ще бъде ударът. Защото ние забелязваме как се говори вече за едни огромни дефицити, говори се за държавен дълг, който от разчета през 2024 от 10,8 милиарда, първо стана 16,9 милиарда, а днес разбрахме, че е вече 18-19 милиарда за 2025 г., което показва, че държавата ще се опита да тегли нов дълг, за да покрива с него текущи разходи – нещо, което е страшно, защото това означава, че на практика държавата не се разпростира според чергата си и ние не можем да плащаме ежеседмичните или ежемесечните си разходи като общество. В контекста на тази ситуация годината няма да бъде лека за общините, включително и за Столична община. Част от проектите, които самата община е заложила да се финансират от капиталовата програма на държавата, за мен отново няма да бъдат изпълнени и отново те ще останат просто на хартия едно приложение към държавния бюджет. Няма да бъдат изпълнени по няколко причини. Теоретично, след като са заложени в бюджета, за тях би трябвало да има готово финансиране. Но това, което аз разбирам от работата си в Общинския съвет, е, че първо по част от проектите все още няма сключени договори между общината и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), което означава, че дори в документална фаза тези проекти не са пристъпили напред ни на йота от 2024 г. до сега", обясни Контрера. Ето какво още добави той: "Това означава липса на административен капацитет. Сега, аз не мога да кажа дали отговорността е споделена между общината и държавата, или е по-скоро в общината, или е по-скоро в държавата, но е факт, че нещо, което трябва да се случи, не се случва. Другият голям проблем е техническата готовност, защото в България от идеята до изработването на проекта и неговата реализация е нужна изключително много работа. В крайна сметка да бъде утвърден проект, добър или лош, той да мине контрол, да бъде избран изпълнител, да се осигури финансиране и съответно да започне дейностите. Но когато ние в годините непрекъснато отлагаме, ще дам пример с ремонта на бул. "Петър Дертлиев“, защото той е включен в капиталната програма и 2024 г. на държавата и сега го виждам, че е в 2025 г. в проектобюджета, ами ние там се моткаме с едни 250 хиляди лева за проектиране, забележете, и то все не се случва. А самия аз от 2022 г. имам писмо от тогавашния зам.- кмет по общественото строителство г-н Джоргов, който беше възложил изготвянето на проект. След изборите обаче, есента на 2023 г., местните избори, изведнъж се оказа, че започваме пак от нулата. И като на първо място като гражданин, на второ място като общински съветник си издавам въпроса защо. Защото ако минем в момента по този булевард, няма нужда да се убеждаваме, че положението е трагично. Там се движи една от трамвайните линии, която свързва в случая "Люлин“ с центъра, западната част с центъра и е въпрос на време трамвайното трасе там да стане толкова амортизирано, че да създава опасност за движението. И на мен все ми се ще по такива дълго отлагани, наболели въпроси да се опитаме заедно да постигаме консенсус и нещата да се случват, а не да получавам поредното бланкетно писмо от зам.-кмета по строителството, в случая г-н Лютов, който казва, че няма средства", каза Карлос Контрера. |
Още по темата: | общо новини по темата: 639 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/107 ] следващата страница |
За контакти:
тел.: 0700 45 024
novini@sofia24.bg