ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Бизнес
Институции
Криминални
Общество
Какво представляват е-горивата и ще заменят ли бензина и дизела?
Автор: Екип Sofia24.bg 09:42 / 10.03.2023Коментари (1)329
©
Преди дни Германия се обяви в последния момент срещу планираната от ЕС забрана за продажбата след 2035 г. на нови автомобили, изхвърлящи въглероден диоксид в атмосферата. Берлин настоява да бъде разрешено и след тази година да могат да се произвеждат и продават автомобили с двигатели с вътрешно горене, използващи синтетични, или т. нар. е-горива.

Законът, почти одобрен от ЕС, предвиждаше след 2035 г. всички нови автомобили да бъдат с нулеви вредни емисии. Новите правила, които Германия също беше одобрила не забраняват изрично двигателите с вътрешно горене, но законът е така конструиран, че практически слага кръст на тази технология поради липсата на опции, които биха могли да позволят на автомобилите с такива двигатели да работят без да излъчват въглероден диоксид.

На този етап единствената работеща алтернатива изглеждат, т. нар. е-горива, а какво са те, обобщава Ройтерс, цитиран от БТА.

Какво представляват е-горивата?

Е-горивата, като например е-керосин, е-метан или е-метанол се произвеждат посредством синтезиране на уловени въглеродни емисии и водород с помощта на електричество, добито от възобновяеми енергийни източници. Тези горива изпускат въглероден диоксид в атмосферата, когато биват изгаряни, но се смятат за климатично неутрални, тъй като изхвърляните газове за равни по обем на уловените при производството им. Германия и Италия искат ЕС да гарантира, че и след 2035 г. ще продължи продажбата на нови автомобили, ползващи е-горива.

Кой произвежда е-горива?

Повечето големи автопроизводители залагат на електромобилите на батерии, една технология, която вече е добре развита, за да намалят драстично вредните емисии на леките автомобили. Но големите петролни компании, както и немалък брой автомобилни компании, защитават е-горивата като добра алтернатива, тъй като не биха желали, например, колите им да станат прекалено тежки, което е неизбежно на този етап, поради факта, че батериите за електромобили са все още обемни и тежат много.

Освен това е-горива все още не се произвеждат в индустриален мащаб. Първият по рода си завод за такива горива заработи в Китай през 2021 г. Той е на "Порше" (Porsche) и амбицията му е да произвежда 550 милиона литра годишно. През 2024 г. "Норск е-фюъл" (Norsk e-Fuel) планира да отвори подобен завод в Норвегия, който да произвежда авиационно гориво.

Могат ли е-горивата да направят автомобилите въглеродно неутрални?

Е-горивата могат да се ползват в автомобилите с двигатели с вътрешно горене и да се пренасят по сега съществуващите логистични мрежи, което е добра новина за дистрибутори, доставчици и автокомпании. Привърженици на тези горива твърдят, че те са начин да се намалят емисиите въглероден диоксид на автомобилите без да е необходимо всеки да става електрически.

Противниците им контрират, че производството на е-горива е скъпо и енергоемко. Употребата на е-горива в автомобил с двигател с вътрешно горене изисква пет пъти повече възобновяемо електричество, отколкото при батериите за електромобили, според доклад от 2021 г. на списание "Нейчър клаймът чейндж". Експерти са на мнение, че Европа няма възможност да разполага с достатъчно възобновяема енергия за производството на е-горива в промишлен мащаб и ще трябва да го внася от други региони.

Мнозина смятат, че е-горивата трябва да бъдат запазени за трудни за декарбонизиране сектори като корабоплаването и авиацията, където прилагането на електрически батерии засега изглежда твърде трудно.

Какво ще се случи със закона на ЕС?

Броени дни преди окончателното гласуване на закона за забрана на новите автомобили, изпускащи въглероден диоксид в атмосферата, насрочено за 7 март, германският транспортен министър Фолкер Висинг обяви, че Берлин не може да го подкрепи. Това изненада мнозина дори и в самата Германия.

Ако германското правителство не съумее да договори обща позиция по отношение на закона, то ще трябва да се въздържи при гласуването на закона. Но и Италия вече се обяви против него, заедно с други държави, вкл. Полша, което повдига възможността законът да бъде блокиран. В ЕС се разбързаха да потърсят решение. Еврокомисията обяви на 6 март, че води разговори "на всички нива“, за да разреши проблема колкото се може по-скоро.

Какво искат компаниите?

Големите доставчици на автомобилни компоненти в Германия, като "Бош" (Bosch), Цет Еф (ZF) и "Мале" (Mahle), са членове на Алианса на е-горивата, както и големи петролни компании като "ЕксънМобил" (ExxonMobil) и "Репсол" (Repsol). Много автопроизводители, например "Порше" (Porsche), "Мазда" (Mazda) и "Пиех" (Piëch), подкрепят технологията. "Порше" дори има дял в производителя на е-горива "Ейч Ай Еф Глоубъл" (HIF Global) и е единственият купувач на горивата, произвеждани от неговия пилотен проект в Чили.

Бе Ем Ве (BMW) инвестира 12,5 милиона долара в стартъпа "Промитиъс фюълс" (Prometheus Fuels), като същевременно влага милиарди в технологията за производство на електрически батерии. Други автопроизводители, като "Фолксваген" (Volkswagen) и "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz), обаче дават да се разбере, че залагат твърдо на електрическите технологии за декарбонизация на индустрията.

Според министъра, който е член на Свободната демократическа партия, използването на е-горива трябва да бъде възможно и след 2035 г., а това липсва в закона, макар и да е било обещано да бъде включено от страна на Европейската комисия. В закона се посочва, че Еврокомисията ще направи предложение как да се продават автомобили, ползващи е-горива, след 2035 г. Германия обаче иска нещата да бъдат конкретизирани предварително.

Акцията на Берлин в последния момент ядоса мнозина в ЕС, които предупредиха, че да се позволи на една страна да "торпилира" един почти приет закон би отворила вратичка по всеки повод това да правят и останалите страни членки на ЕС. Гласуването беше отложено, а една от най-важните стъпки на ЕС в борбата с промените на климата остана в безтегловност.







Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 10.03.2023 г.
0
 
 
Предлагат нещо, дето ще струва майка си и баща и един два бъбрека на литър! Реално предлагат да има горива за колите на милионерите и самолетите на милионерите. Никой нормален човек няма да може да си позволи да кара бензинов двигател, никой нормален човек няма да може да си купи самолетен билет. Междувременно с унищожението на хранителните вериги в Европа, пак заради екологията, само милионерите ще ядат истинско месо и продукти. Останалите ще дъвчат соя и насЕкоми. Бъдещето на Европа. И ние ще сме живи и децата ни, да видят този кошмар на живо. В Нидерландия ще затрият 3000 ферми заради екологията, същото чака Ирландия, Германия и т.н. А оФцете блеят ли блеят.
Коментарите са на публикуващите ги. Sofia24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Международни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Почина Лиъм Пейн
Катастрофи в София
Трима българи са задържани за шпионаж в полза на Русия във Великобрита
Влизането на България в Шенген
51-ото Народно събрание
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията