ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Журналистът Николай Драгиев: Филмите с подводници са съществена част от военния жанр в киното
Автор: Екип Sofia24.bg 17:47 / 11.10.2024Коментари (0)929
© Фокус
Подводничарските филми са много интересна част от военната тематика. Те могат да бъдат разделени на две части – посветени на Втората световна война и посветени на атомната ера на подводниците по време на Студената война. Това каза журналистът Николай Драгиев в предаването "Сториборд“ на радио "Фокус“ с водещ Благой Д. Иванов.

Концепцията за подводни плавателни съдове, които да атакуват противникови кораби, съществува отдавна. Още през ХIХ век са направени първите сериозни опити в тази посока, разказа журналистът. "Първото успешно използване на подводница датира от Гражданската война в САЩ, но едва в началото на ХХ век технологиите са вече достатъчно напреднали, за да могат подводниците да се превърнат в сериозно оръжие. Първата световна война е първият глобален конфликт, в който те се използват масово, най-вече от германците. След голямата битка при Ютланд, която е най-голямото корабно сражение през ХХ век, водено изцяло между кораби, германците разбират, че няма да могат да победят вражеския надводен флот, и решават да се концентрират върху строежа на подводници, които да атакуват търговския флот и да потопяват колкото се може повече транспортни кораби. Ситуацията е същата и през Втората световна война. През 50-те години на вода е пусната първата подводница с атомен реактор – американската "Наутилус“. Така започва атомната ера. Тогава на практика подводниците стават пълноценни подводни съдове, защото по време на Втората световна война те са можели да прекарат под водата лимитирано време – от порядъка на 24 часа, защото е трябвало да излизат и да зареждат батериите на повърхността“, разказа Николай Драгиев.

Спомените от Втората световна война през 50-те години са били много пресни и много от хората, които са участвали в създаването на филми с подобна тематика, са били преки очевидци или участници във войната. Един от най-ранните филми с подводници е "Операция Тихи океан“ с Джон Уейн. В този период се появява британският филм "Жестоко море“ на режисьора Чарлз Френд по едноименния роман на Никълъс Монсерат, който е бил участник във Втората световна война. "Той е много добре оценен от критиката заради реализма и изключително доброто представяне на това, през което са минавали моряците и подводничарите“, отбеляза журналистът.

Друг филм от този период е "Врагът долу“ на режисьора Дик Пауъл с участието на Робърт Мичъм и Курт Юргенс. "Този филм го препоръчвам много на хората, които се интересуват от техническата част на нещата, защото изключително добре проследява маневрите, които правят двата кораба – американският разрушител и германската подводница, какви действия предприемат, психологическия двубой между двамата капитани. Любопитно е, че в този филм може би за пръв път германците са представени с едно много човешко лице, защото дълго време образът на германските подводници и техните екипажи се е възприемал като чисто въплъщение на злото“, разказа Драгиев.

"Войната на Мърфи“ е задължителен филм за любителите на военната тематика, отбеляза журналистът. "Там има едни много ценни кадри с един хидроплан, който на няколко пъти щеше да се блъсне. Нямам представа как са ги правили тези снимки, но са изключително ефектни“, коментира той. В началото на 80-те се появява филмът на Волфганг Петерсен "Подводницата“ (Das Boot). "Това е може би най-известният, задълбоченият и най-професионално направен филм на големия режисьор. До ден днешен се смята, че това е най-скъпият филм в историята на германското кино. Можем да отбележим и музиката към този филм на големия композитор Клаус Долдингер. Филмът разказва историята на една реална подводница и е по произведението на Лотар-Гюнтер Бухайм – военен кореспондент, който е бил на борда на подводница и е описал своите преживявания, така че разказът е напълно реален. Това е наистина тежък филм, режисьорската версия е повече от 3 часа, но няма друга лента, която толкова добре да представя живота под водата. Човек наистина може да придобие представа за тази клаустрофобичност, за миризмата на нафта, на масло, на мръсотия в подводницата, на страха, който тези мъже са преживявали при всяка една атака отгоре с дълбочинните бомби“, разказа Драгиев.

Най-ярките филми от 90-те години, посветени на подводници, са "На лов за Червения октомври“ и "Аленият прилив“. Първият е по роман на Том Кланси. "Той е доста голяма фантасмагория, но е добре направен. Участието на такива великани като Шон Конъри, Алек Болдуин, Джон Глен правят филма абсолютно задължителен. "Аленият прилив“ също е с изключително силни актьори – Дензъл Уошингтън, Джийн Хекман, Виго Мортенсен, Джеймс Гандолфини. В основата на целия сценарий на филма е ядрената заплаха и конфликтът между капитана и помощник-капитана в интерпретирането на непълна заповед за изстрелване на ракетите на подводницата и последвалото разделение на екипажа“, поясни журналистът.

Според него филмът "Подводница U-571“ е направен на високо кинематографично ниво, но не е оценен от критиката заради изопачаването на историята. "Там цялата работа се върти около пленяването на една от шифровъчните машини – "Енигма“, което е било едно от най-важните събития за разбиването на военноморския флот на германците. Знаем, че това постижение е направено от англичаните, докато в този филм американците изключително нагло си присвоиха това. Там някак си ролите са обърнати – американците се озоваха на една германска подводница и се оказаха преследвани от германски разрушител, а всъщност през войната такива епизоди не е имало, било е точно обратното“, поясни Драгиев.

"К-19“ на режисьора Катрин Бигълоу от 2002 г. е филм по действителен случай. "Той разказва историята на К-19 – съд с много важно значение в Съветския подводен флот. Това е първата атомна подводница с такива балистични междуконтинентални ракети, но както често се случва, нещата са били недоизпипани и се появява сериозен проблем в охлаждането на атомния реактор. С цената на огромни усилия и на себепожертвования успяват да предотвратят една гигантска екологична катастрофа. Филмът смятам, че е доста коректно направен“, коментира журналистът.

"Курск“ е последният голям филм, посветен на темата за подводниците. Той излиза през 2018 г., а негов режисьор е Томас Винтерберг. Филмът има много силно актьорско присъствие и разказва за трагичните събития, довели до загубата на ракетоносеца "Курск“. "Там има един елемент на неизвестност, защото ние всъщност не знаем какво точно се е случило и как са умрели тези последни 20 човека, останали живи след първоначалната експлозия. Той разкрива много добре каква е била ситуацията в онези години, в началото на новото хилядолетие в Руския военноморски флот, цялото безхаберие и пренебрегване на мерките за безопасност, довели до тази чудовищна катастрофа, която отне живота на 118 души“, разказа Николай Драгиев.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Август 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Подлезите в София
Катастрофи в София
Формула 3 сезон 2024
51-ото Народно събрание
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията