ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Вижте как може да защитите катализатора на автомобила си от кражба | ||||||
| ||||||
Какво е катализаторът? По-правилно е да се нарича каталитичен конвертор. Това е устройство, добавено към изпускателната система, за да превръща най-отровните отделяни вещества от двигателя в по-безвредни компоненти. В конвертора протичат три типа химични реакции. Едната цели да неутрализира отровния въглеродния оксид, като го свърже с кислорода и го превърне в безвреден (поне за организма) въглероден диоксид. При другата отделяните при горенето на бензина въглеводороди се оксидират и също се превръщат във въглероден диоксид и вода. При третата реакция азотните оксиди се разпадат на азот, въглероден диоксид и вода. Нея обаче я има само при конверторите на бензиновите двигатели, не и при дизелите. Как работи? Вътрешността на катализатора е грапава и разделена на кутийки и тунелчета, така че да има максимална контактна повърхност с отработилите газове. Върху повърхността се нанася тънък слой от същинските катализатори на химичните реакции - платина, паладий и родий. За протичането на реакциите е нужна и температура между 420 и 600 градуса по Целзий, затова катализаторът се монтира близо до двигателя. Защо се крадат? За нещастие и трите катализатора на реакциите са благородни метали с доста високи цени, а през последните години те още повече се повишиха. Паладият в момента струва над 2500 долара за трой унция - доста по-скъпо от златото. Платината е около 1200 долара. Но те са направо евтини в сравнение с родия (на снимката), който в началото на миналата година струваше 6000 долара за унция, а сега е 24 500 долара. Родият, под номер 45 в периодичната таблица, е изключително рядък благороден метал, устойчив на корозия и с много висока температура на топене (1964 градуса по Целзий). Колко болезнено е да ти го откраднат? Доста. Подмяната на катализатора, в зависимост от производителя му и от модела на колата, може да струва между 350 и 2000 лева. Затова много хора просто махват с ръка, заваряват едно парче тръба на мястото на отрязаното и си карат без катализатор. Донякъде иронично, това даже намалява парниковите емисии на автомобила - макар че драстично увеличава емисиите на отровни за организма вещества. Проблем ли е да се кара без катализатор? Извън очевидния, че тровите себе си и останалите? Да, има и други проблеми. Първо, катализаторната система има два кислородни датчика - т. нар. ламбда-сонди (на снимката се виждат отрязаните кабели на първия при опита за кражба). Едната е преди него, другата след, за да може блокът за управление на двигателя да следи колко добре протича процесът на неутрализация. Ако показателите на първия и втория датчик са еднакви, блокът ще отчете грешка и може дори да вкара двигателя в авариен режим. Разбира се, блокът може да се препрограмира, или да се излъже вторият датчик с монтирането на специална втулка. От година на година обаче минаването на технически преглед без катализатор става по-сложно. Ако последните предложения за понижаване на емисиите в България бъдат приети, скоро колите без катализатори няма да се допускат и в градските центрове. Кои коли са най-застрашени? Рискът е на практика нулев при най-старите автомобили, които просто нямат катализатори. И е сравнително по-малък при най-новите, защото производителите започнаха да монтират катализатора все по-напред (на снимката), често даже под капака, и отрязването му от апашите е по-сложно. Най-застрашени са колите на десетина-петнайсет години. В Германия според статистиката най-много се крадат катализаторите на Opel Astra и VW Polo. В Англия първенец е Ford Fiesta. Както споменахме, рискът е по-висок за бензиновите автомобили, защото техните катализатори са по-сложни и с повече ценни метали. Как се крадат катализаторите? Всъщност цялата кражба отнема само две-три минути. Охранителни камери във Великобритания заснеха апаши, които го вършат посред бял ден - просто се приближават до колата, при нужда я повдигат от единия край, срязват с ъглошлайф тръбата преди и след катализатора, и си тръгват с него Как да предпазите своя? Един руски механик, работещ в Сакраменто, Калифорния, наскоро показа доста простичка система, която според него ставала все по-масова в Щатите. При нея към двете парчета тръба преди и след катализатора се заваряват два или повече дълги и дебели стоманени болта. Обикновено те са достатъчни да откажат момчетата с ъглошлайфа, които отиват да си търсят по-лесна жертва. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
Aнонимен
на 03.03.2023 г.
0
Aнонимен
на 03.03.2023 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Sofia24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Любопитни новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Абонамент
Анкета