ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Пилотът Марио Бакалов обясни от какво зависи радиацията при полет
Автор: Илиана Пенова 21:17 / 04.03.2025Коментари (0)47
© Facebook
Замисляли ли сте се дали полетът със самолет ви облъчва повече от рентгенова снимка? Всъщност, не – дори няколко дълги полета дават по-малко радиация от една рентгенова снимка! Това написа пилотът Марио Бакалов във Фейсбук профира си.

Ето какво още обяснява той: 

Нека разгледаме няколко примера, като ефективната доза (биологично въздействие) се измерва в милисиверт, mSv.

Рентгенови снимки и скенери:

- Гръден рентген – 0.1 mSv (колкото 2–3 дълги полета)

- Компютърен томограф (КТ) на глава – 2 mSv (колкото 20+ дълги полета)

- КТ на корем и таз – 8–10 mSv (колкото 100+ дълги полета!)

Радиация при полет:

- Дълъг полет (напр. Ню Йорк – Лондон, 8 часа) – 0.03 – 0.08 mSv

- Средно годишно облъчване на пилотите – 5 – 6 mSv

Как се сравнява с естествената радиация?

- Живеейки на Земята, всеки от нас получава 2 – 3 mSv/годишно от природни източници – слънчева радиация, радон в почвата, космически лъчи.

Колко е границата?

- Максимално допустима доза за професионално облъчени хора (пилоти, рентгенолози) – 20 mSv/годишно и 400 mSv за целия професионален живот.

- Средно пилотите получават 5 – 6 mSv годишно, което е далеч под тази граница.

Как се следи облъчването на пилотите?

- Ние нямаме дозиметър на борда, но всеки пилот и член на кабинния екипаж има личен радиационен отчет, в който се записва дозата радиация, получена при всеки полет. В края на годината тези данни се събират и се следи дали остават в безопасните граници. Това гарантира, че дори при честото летене, облъчването не надхвърля допустимите стойности. От 2003 година до сега, аз лично съм събрал общо 44 mSv.

От какво зависи радиацията при полет?

- Височина – Колкото по-високо, толкова по-малко атмосфера ни защитава.

- Маршрут – Полярните полети получават повече радиация от тези над екватора, тъй като там защитата от магнитното поле на Земята е по-слаба.

- Слънчев цикъл – В периоди на по-активно слънце радиацията намалява.

- Продължение на полета.

За пътниците няма повод за притеснение! Дори и често пътуващите получават минимални дози радиация. Пилотите и екипажът, които прекарват стотици часове във въздуха, също остават далеч под границите за безопасност.

Знаехте ли за тези разлики? Споделете в коментарите







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2025 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Войната в Украйна
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Поскъпване на хранителните продукти
Вълна от негативни коментари срещу певицата Диона заради лоша реклама
Бюджет 2025
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията