ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
От 7 юли всички нови автомобили в ЕС имат ограничител на скоростта - как работи системата и ще можем ли да я изключваме
Автор: Екип Sofia24.bg 15:38 / 10.07.2024Коментари (0)1089
©
Към познатите съкращения като ABS и ESP вече трябва да прибавите още едно: ISA. Intelligent Speed Assist е ограничителят на скоростта, който от неделя, 7 юли 2024, вече е задължително оборудване за всички нови автомобили в Европа.

Това е поредната стъпка от войната, която Европейската комисия води срещу злополуките по пътищата. За последното десетилетие списъкът със задължително оборудване за безопасност на колите в Европа набъбна внушително - а успоредно с това набъбнаха и цените на новите автомобили, пише automedia. Нека видим как точно работи най-новото попълнение в този списък (задължително само за новите автомобили оттук нататък, а не за вече движещите се по пътищата).

Ограничител на скоростта: как действа

Интелигентният ограничител на скоростта всъщност е познат на някои шофьори, защото в определени модели се вгражда от лятото на 2022 година - само че в пасивна форма. Тази система комбинира информацията, получена чрез камерата за разчитане на пътни знаци, обикновено разположени в най-високата част на предното стъкло, с данните за ограниченията на скоростта от навигационната карта.

Благодарение на комбинацията от двете информации, системата може самостоятелно да установи кое ограничение на скоростта важи на пътя, и да предупреди за него шофьора.

Може ли да ви забави против волята ви?

Работата на ISA е описана в детайли в Регламент 2019/2144 на Европейския съюз, валиден за всички страни членки, включително и в България.

Документът предвижда системата, след като установи какво е действащото ограничение за скоростта, да извести за това водача и да очаква то да бъде спазено незабавно.

Ако водачът доброволно избере да надхвърли даденото ограничение или продължи да кара над него, системата има способността да се намеси - първо с предупредителен звук или с възможна вибрация на волана или седалката, и след това механично, задействайки спирачките.

Това обаче не значи, че ставаме изцяло роби на електрониката в колите си. Регламентът позволява на шофьора да надделее над действието на системата, като натисне по-силно педала на газта.

Можете ли да го изключите?

Остава и възможността да деактивирате изцяло системата. При някои автомобили това става с дълго ровене из менютата на информационната система. Все повече марки обаче, като Renault например, поставят в колите си и т. нар. "бързи бутони" за едновременно изключване на всички досадни асистенти, когато не са ви нужни.

И в двата случая, изключването е валидно само докато угасите двигателя. При всеки следващ старт по подразбиране електронните системи за безопасност са включени.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Природни стихии
Зима 2024/2025 г.
51-ото Народно събрание
Григор Димитров в турнири през 2024 година
Подлезите в София
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията