ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Художникът Ясен Мартинов: Не ми е нужен изкуствен интелект, мога да изразя с ръцете си всичко, което си представям
Автор: Екип Sofia24.bg 21:30 / 27.11.2023Коментари (0)702
Ясен Мартинов е млад български художник, родом от София. Твори в духа на експресионизма. Когато е само на 4 години, Ясен започва да посещава уроци по рисуване при уважаваната в средите, художничка Мария Крумовска. През годините сменя няколко училища, докато накрая не решава да влезе в Художествената гимназия в София със специалност "Скулптура". След завършването си е приет в университет в Холандия, но в края на едногодишен престой там, решева че "не му харесва" и се завръща в България. В академията не го приемат, така Ясен решава да отвори собствено ателие заедно с двама колеги-артисти. Участвал е в множество групови изложби, една от които в галерия "Риволи" 59 в Париж, а до първата му самостоятелна "Bankurtis" остават броени дни.

Признава, че страни от установените норми именно затова и първата му самостоятелна изложба е такава - страняща, различна, но за нея ще разберете повече от самия художник в интервюто му пред Велизара Ангелова за "Фокус".

Ясен, здравей! На 1-ви декември ти предстои дебютна самостоятелна изложба "Bankurtis" във Velmar Jewelry House. Вероятно доста се вълнуваш, ще ни разкажеш ли повече за самата концепция на изложбата? 

Концепцията на изложбата представя дадени моменти от развитието на един автор, правещ изкуство. Всяко произведение илюстрира отделни моменти от развитието ми през тази година, всички творби са от нея. "Bankurtis" представлява не просто човек, псевдоним или име, а цялостно виждане за света, естетика, вкус и живота сам по себе си. Представлява погледа на съвременното в една остаряваща нация.

Как ти хрумна точно това име?

Името на изложбата идва от една шега за древноримския император Максимус Банкрутис. Защото нямаме пари, защото сме млади българи и е малко трудно да правиш пари. Започнах да повтарям постоянно "Банкрутис, Банкрутис" и то стана "Банкъртис". Така всъщност "Банкъртис" се превърна в нещо истинско!

Това е първата ти самостоятелна изложба, но си взимал участие и в доста групови. Коя от тях е най-запомняща се за теб?

Със сигурност изложбата в Париж, в галерия "Риволи" 59. Просто беше много вълнуващо да участвам в изложба на такова място, иначе самото ми представяне там не е точно това, което аз правя или си представях тогава, че искам. Все пак бях доста доволен, че е била в Париж и беше голямо постижение за мен!

Кога и как усети, че можеш да рисуваш? И помниш ли коя е първата ти по-съзнателна картина?

Може би, когато бях в гимназията. Завърших Художествената гимназия в София със специалност "Скулптура". Първата ми по съзнателна картина може би е първата ми живопис в осми клас, откъдето тръгна и всичко. По-конкретно всичко започна с това, че нашите ме караха да ходя на уроци по рисуване като малко дете.

Да не би и те да са художници?

Не, нямам нито един художник в родата. Само аз!

Разгледах част от картините ти, определено имаш ярък почерк. Можеш ли да ни разкажеш нещо повече за своята техника на рисуване? Какво послание отправяш с творбите си?

Моята техника на рисуване е чисто и просто, експресивна живопис. Техниката по-скоро е рисунка с масло върху платно в повечето случаи, но работя и с доста други неща. Например с дърво, изграждам инсталации, рисувам със спрейове, също така правя и дрехи.

Обикновено повечето творци имат свои собствени чудати ритуали, даващи начало на творческия процес. Какъв е твоят?

Моят е да вляза в студиото, да си подредя, да извадя боите и четките, да облека работните си дрехи и директно започвам да рисувам по платното. Това е при мен, че в повечето случаи не си правя проекти и скици, ами директно започвам картината с боя по платното.

Това е интересно. Имаш ли предначертан в глава си план, какво искаш да постигнеш или просто оставяш четката да те води?

Гледам да знам какво искам да постигна в повечето случаи. Започвам отнякъде, нещата се променят в процеса, разбира се, оставям боята да ме води, това е много важно нещо. Франсис Бейкън го е казвал. Всичко е въпрос на слоеве. Започваш отнякъде и градиш до финалния резултат, който в началото не знаеш какъв ще е, но накрая се случва нещо и...ти харесва в този момент!

Често хората смятат работата на художника за доста хаотична, но така ли е всъщност? Свикнал ли си да рисуваш и при липса на вдъхновение, да е като рутина?

Да, свикнал съм наистина. Вдъхновението винаги съществува просто не винаги ми се работи, но винаги има вдъхновение за нещо свързано с изкуство. Независимо дали е рисуване, дрехи, музика, каквото и да е! Бих казал, че съм хаотичен художник. Докато рисувам, го правя експресивно, бързо, с много цветове, но има хора, които са доста подредени в това отношение. Но аз не съм от тях!

"Добрите художници копират, а великите - крадат". Приписват тези думи на Пикасо. Кои са художниците, от които си си "откраднал" по нещо и са повлияли стила ти?

Един много ключов, от когото съм "открадвал" преди, но вече съм го превърнал в нещо мое, е Рис Лий. Той е австралиец. Дори съм си писал с него и сме обсъждали "кражбата ми", което беше много интересно. Той ми каза, че човек винаги трябва да е честен със себе си, за да постигне своя стил. След този наш разговор аз открих собствения си стил на рисуване.

А след като той знае за "грабежа" дали също не си е взел нещо от теб?

Не мисля, той е утвърден артист, по-голям от мен, продава се. Има свое собствено нещо, което вече е наложил. Може би по някакъв начин му е повлиял нашият разговор.

Вдъхновявал ли си се дотолкова от дадено изкуство, че да го претвориш в картина?  Например рисувал ли си някога по мелодия?

От мелодия не мисля, че съм се вдъхновявал дотолкова, че да я претворя в картина, по-скоро ми влияят някакви визуални представи, философски въпроси, човешки отношения, реални ситуации, трагедии. Една от най-добрите ми работи в момента е вдъхновена от трагедия - смъртта на един много близък мой приятел, но излезе много хубава картина. Просто така се случи...

За финал - един въпрос, отправен към близкото бъдеще: Сериозна заплаха ли е навлизането на изкуствения интелект в изобразителното изкуство, или е нещо, към което артистите могат да се адаптират, а дори и да го използват в своя полза?

Винаги би могло да бъде от полза, въпросът е вече самият артист какво си представя като изкуство. Аз лично никога не съм го използвал с тази цел и не смятам, че ми е нужен. Считам, че съм достатъчно добър, за да мога да изразя с ръцете си всичко, което си представям. Много хора, на които им се иска да са "хора на изкуството", а всъщност са по-скоро любители разчитат на изкуствения интелект, за да осъществят идеите си. Но аз не нуждая от това!

Откриването на изложбата "Bankurtis" е на 1-ви декември от 18:00 часа във Velmar Jewelry House. Изложението ще продължи месец от 01 декември до 01 януари 2024 година. 

Велизара Ангелова







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Декември 2023 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Почина Лиъм Пейн
Катастрофи в София
Трима българи са задържани за шпионаж в полза на Русия във Великобрита
Влизането на България в Шенген
51-ото Народно събрание
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията