ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Електромобилите се самозапалват по-лесно от колите с ДВГ?
Автор: Екип Sofia24.bg 13:44 / 22.12.2024Коментари (1)294
©
Едно от най-честите опасения относно безопасността на електрическите автомобили е тяхната предполагаема склонност към възникване на пожар.

Електрическите коли горят по-често от колите с ДВГ?

В момента данните показва, че електрическите автомобили се запалват по-рядко от автомобилите с ДВГ. Цифрите от Норвегия показват, че между 2016 г. и март 2022 г. делът на BEV в автомобилни пожари е бил само 2,3%, докато делът от общия автопарк на запалилите се коли с ДВГ е бил 8,9%.

Други статистики също сочат в подобна посока, например данните от Германската застрахователна асоциация (GDV), шведското правителство и австралийското министерство на отбраната. Средно обаче електрическите автомобили са значително по-млади от автопарка коли с ДВГ, което може да доведе до леко изкривяване на данните.

Как електрическите автомобили са защитени от пожари?

Електрическите автомобили имат няколко системи за безопасност. Минималният им брой, който трябва да присъства в един BEV, се определя от европейския регламент R 100. Той изброява специфични изисквания за батерията и цялата система за електрическо задвижване. Необходими са различни тестове за вибрации, удар и топлина. Посочени са и защита срещу късо съединение, презареждане или разреждане и прегряване. Има много технически мерки за постигане на всичко това.

Система за управление на батерията (BMS) постоянно следи тока, напрежението и температурата в клетките на батерията. В сътрудничество със системата за термичен контрол, тя регулира температурата на батерията с помощта на въздушно или течно охлаждане. Ако проблемите все още възникват, BMS реагира чрез автоматично изключване, например в случай на свръх- или ниско напрежение, свръхток, прекомерна температура или преобръщане на автомобила. Има и структурни защитни устройства, като топлинни щитове, вентилационни отвори и защита от механичен удар за батерията.

Какви са най-честите причини за пожари в електрическите автомобили?

Има цял набор от причини за пожари в двигателите с вътрешно горене: от течове в горивната система през електрически повреди до паркиране с горещ катализатор на суха поляна през лятото. При електрическите автомобили почти изключително причината са проблемите с батерията. Те възникват от прекомерно термично, електрическо или механично напрежение върху клетките на батерията.

Възможните причини включват механични повреди, причинени от пътнотранспортни произшествия или грешки в системата за управление на батерията. Външен пожар може също да причини така нареченото термично изтичане от системата за съхранение на енергия.

Какво означава топлинно изтичане?

Независимо дали се дължи на външна или вътрешна повреда: Ако клетка в батерията се нагрее твърде много, съществува риск от така нареченото термично изтичане. Клетката се запалва, огънят се разпространява към съседните клетки, целият пакет батерии бързо се запалва, понякога дори експлодира под налягане.

Друг проблем: В корпуса има всички елементи, необходими за пожар; електролитът, който е химически свързан с бензина, който премахва подобния на въглен графит на анода и сепаратора, който често е направен от органичен материал. Освен това от електродите идват кислородсъдържащи съединения. Огънят се самозахранва и е трудно достъпен отвън поради обширния корпус на батерията, което затруднява гасенето. Това "бягство“ може да е допринесло значително за митовете, свързани с пожарите в електрически автомобили.

Електрическите коли горят при по-висока температура и по-дълго от колите с ДВГ?

По-голямата част от топлинната енергия, отделена при пожар на автомобил, не идва от системата за съхранение на енергия. Вместо това гумите, пластмасовите облицовки и материи съставляват по-голямата част от пожарния товар. EV-тата и конвенционалните коли със сравними размери почти не се различават в това отношение. Пожарите в двата типа коли са сходни и по отношение на общото количество отделена топлина и максималната температура, според документи от държавната Национална организация за технологии за водород и горивни клетки (NOW), пише carmarket.bg.

Генерирали повече замърсители пожарът на EV от пожар на кола с ДВГ?

Въздействието върху околната среда е различно поне по отношение на отделяните вещества. Според NOW, при гасене на горяща батерия, никел, кобалт, литий, манган и флуороводород могат да се появят в по-високи концентрации в отпадъчните води. Въпреки това, по-високи концентрации на олово, полициклични ароматни въглеводороди (ПАВ) и летливи органични съединения (ЛОС) могат да бъдат открити във водата при гасене на автомобили с ДВГ. Концентрацията на пер- и полифлуорирани алкилни вещества (PFAS) – неразградими "вечни химикали“ – в отпадъчните води е четири пъти по-висока.

Има ли разлики между видовете клетки по отношение на пожарната безопасност?

По принцип всички видове клетки, използвани в автомобилите, са безопасни. Клетките с литиево-железен фосфат (LFP) се считат за особено безопасни, тъй като катодният материал има по-висока термична стабилност от клетките на основата на никел (NMC, NCA). LFP клетките са по-евтини и по-малко мощни от никеловите клетки и следователно се използват все повече, особено в по-малки автомобили или лекотоварни модели.

Натриево-йонните батерии, които в момента не се използват в Европа, вероятно ще бъдат още по-безопасни. Истинските твърдотелни батерии вероятно ще бъдат изключително трудни за запалване - липсата на запалим течен електролит би трябвало да повиши още повече нивото на безопасност.

Как се гасят запалени електрически автомобили?

Както при колите с двигател с вътрешно горене, пожарната използва вода за гасене и охлаждане, но в много по-големи количества. Тъй като може да има пожар в корпуса на батерията, противопожарната служба трябва да адаптира стратегията си, когато става въпрос за пожари в електрически автомобили. За да попадне пожарогасителният агент в акумулаторната батерия, се използват специални пожарогасителни копия или пожарогасителни отвори. След гасенето е необходимо непрекъснато наблюдение на температурата, тъй като батерията може да се запали отново.







Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
"...Цифрите от Норвегия показват, че между 2016 г. и март 2022 г. делът на BEV в автомобилни пожари е бил само 2,3%..." - 2,3 е число. Цифрите са от 0 до 9. Не го научихте това. Май не сте внимавали в училище - учи се във втори-трети клас.
Коментарите са на публикуващите ги. Sofia24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Любопитни новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Юни 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Войната в Сирия
Катастрофи в София
51-ото Народно събрание
Пожари 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията