ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Зам.-министърът на образованието и науката: Професионалното образование у нас наистина е по-различно и има много предимства, за които като че ли невинаги говорим | ||||||
| ||||||
Здравейте и благодаря за поканата! Радвам се, че днес ще имаме възможност да споделим с нашите слушатели приоритетните политики на Министерство на образованието и науката и в изпълнение на този проект, всъщност как те биха подобрили образованието във всяка една от професионалните насоки. Първо ви приветствам, че отделихте от времето днес да гостувате в студиото на живо. Много са важни темите, по които ще говорим. Кратко е времето, затова ви предлагам директно да кажем като основни приоритети какво си поставя Министерство на образованието и науката? Благодаря ви наистина за тази покана и най-вече ви благодаря за акцента, който слагате върху професионалното образование, защото професионалното образование в България наистина е по-различно и има много предимства, за които като че ли невинаги говорим. А ние сме в навечерието и на приемната кампания за учениците завършили 7. клас, така че е много важно да подчертаем, че професионалното образование в България дава много възможности и най-вече възможност за реализация. И именно в това направление са основните приоритети и политики по отношение на професионалното образование. За нас е първо много важно да завършим този процес за модернизиране на списъка с професиите, за това той да бъде актуален, да отговаря на търсенето на пазара на труда, да включва професии, които макар и малко амбициозно, биха отговорили на изискванията на бъдещето, но най-вече те да дават реализация, да са по-широко профилни, за да може учениците, които избират, а тук искам да кажа, че професионално образование, по-скоро професионално обучение могат да завършват и лица навършили 16 години, т.е. много важна друга задача е съответно да се подготвят и възрастни хора, да заложим на политиката учене през целия живот. Т.е. от една страна училищното професионално образование с актуален модерен списък, най-вече с участие на работодателите. Т.е. много важен акцент е работодателите да бъдат водеща страна в тези процеси, защото няма защо да се заблуждаваме, ние заедно само можем да постигнем съответните успехи. Затова освен списъка, безспорно от формите на обучение дуалната система на обучение за професионалното образование е и ще бъде акцент в нашата работа, защото това всъщност е тази форма, която ти дава възможност пряко да се научиш в реална работна среда и най-вече да останеш да практикуваш професията. Също така е важно връзката между средното професионално образование и висшето образование, поради което за нас е много важно с оглед на липсата на подготвени кадри в техническите професии да заложим именно на направление "Техника“. Много е важно наистина да се знае, че това е направлението, което е направлението на бъдещето. Ние всъщност и сега в момента, това, че днес разговаряме по този начин в студиото, се дължи на постижение в техниката. Изключително важен акцент ще бъде в нашата работа валидирането на уменията, които са придобити по съответно и формален, и неформален начин, защото те ще дадат възможност за реализация на хората. Така е наистина. Силните страни на българската система за професионално образование и обучение ще бъдат на фокус. Продължава разговорът ни с инженер Таня Михайлова, заместник министър на Образованието и науката. На фокус сме поставили "Модернизиране на професионалното образование и обучение“. Това е проект, който Министерството на образованието и науката е в ход да реализира и през последните два месеца същност ви представихме работата на различните секторни съвети. Искаме се да поставим акцент върху силните страни на българската образователна система. Много често в пространството, особено покрай резултатите от ПИЗА, се говори предимно с негативна конотация. Какво можем да отчетем като предимства, които имаме всъщност и сега? За съжаление, наистина понякога се съди много лесно по резултатите, но и това е разбираемо, това е всъщност финалът, който виждаш. Много важно обаче е ние да следим процесите – процесите, които водят до съответни резултати. И тук бих искала да кажа, че нашето образование, нашата образователна система е многолика, многостранна, различна. Тя дава възможности за реализация в различни сфери, което всъщност е голямото предимство. И смятам, че професионалното образование като част от образователната система е това, което ни отличава от останалите образователни системи. Вие знаете, че всяка страна има своята специфика в образователната система. И аз смятам, че ние трябва да взимаме добрите практики, трябва да се стремим към добрите резултати, но нищо не става наготово, т.е. трябва да пречупим към нашата система. И затова най-важният въпрос според мен е да обърнем внимание на мотивацията на учениците. Голямото ни предимство е, че ние сме една от страниците с наистина много добро ниво на дигитализация на учебния процес. Вие знаете, че по време на COVID пандемията много бързо стана тази трансформация, но тя не спря с отминаването на тази пандемия, по-скоро това беше началото, което даде един много добър постамент, на който съответно училищата надграждат. И сега ще видите, че в нашата система има невероятни STEM кабинети, много така добра ресурсна обезпеченост, но тези кабинети трябва да се изпълнят с мотивирани ученици. Голямото ни предимство също са мотивираните учители – учителите, които наистина искат да предадат знанието. И смятам, че самият факт, че напоследък обръщаме внимание на социално-емоционалната интелигентност, също ни дава едно предимство. Когато говорим обаче за професионално образование като че ли се подминава факта, че професионалното образование е най-прекият път към пазара на труда и към самостоятелната реализация на учениците. Днешното поколение са изключително прагматични млади хора – те не губят времето си, те не чакат, те искат по-бързо да има резултат. И професионалното образование им дава тази възможност. Нещо повече, ако погледнем учебните планове, учебните програми, това са единствените ученици, които учат чужд език по професията – една специфика. Защото вие знаете, че професията е универсален път за реализация във всяка точка на света. Разбира се и като родител, и като представител на образователната система, аз искам нашите ученици да се реализират в България, но понякога, днес в живота имам много повече възможности. Но също така голямото ни предимство е, че и професионалните гимназии изучават гражданско образование – изключително важен акцент. Това да познават институциите, да знаят всъщност на къде да се насочат, да са наясно с основни принципи, най-вече да знаят, че винаги правата вървят със задължения, и първо трябва да се изпълняват задълженията. Много често казваме това на нашите ученици в професионалните гимназии. Затова смятам, че наистина голямото предимство на образователната система се явява в многоликото професионално образование. Така е, наистина е важно да се акцентира върху това. В предаването сме говорили за дигитализацията на българското образование, което също можем да отличим като предимство, за "дигиталната раница“. За гражданското образование също поемаме и от тук нататък ангажимента в Радио "Фокус“ да говорим повече. Изключително важна тема. Човекът на фокус днес е експерт с дългогодишен опит в сферата на образованието, зам.министър на образованието и науката, инж. Таня Михайлова. Продължава нашия разговор, в който ми се иска да кажем няколко думи относно модернизацията на образованието. На фокус сме поставили професионалното образование и ще бъде интересно да споделите вашата лична визия за едно модерно професионално образование. Как си го представяте вие? Моят път е свързан изцяло с професионалното образование, затова съм изключително пристрастна към темата и смятам, че всяка институция, която предоставя професионално образование, трябва да има една основна задача и това е реалната жива връзка между класната стая и между предприятията. Т.е. за мен модерното образование е работещото, ефективно професионално образование, което наистина дава кадри на пазара на труда, които с много плавен преход да могат да са уверени на своето работно място. И тъй като говорим за млади хора, част от тази визия всъщност са мотивираните ученици, а това става с изключително мотивирани учители. Това според мен е верния път и когато говорим за професионално образование – с подкрепата на работодателите. Работодателите, които всъщност са реалните партньори на всяка институция, която предоставя професионално образование. И най-вече, тъй като нашите ученици в професионалните гимназии, във втори гимназиален етап вече изучават предмети от специфичната и от отрасловата професионална подготовка, трябва много ясно да се вижда връзката между професионалните предмети и тези, които са от общообразователната подготовка. Всъщност това важи и за образователната ни система. Тази връзка не трябва да е просто само на хартия, разписана в учебните програми. Това трябва да е връзката, която се вижда в работата на учителите, възможностите за различни интегрирани уроци. Ето, ако говорим за гражданското образование и за математиката, примерно можем и да засегнем и финансовата грамотност, защото вчера отчетохме резултатите на националното външно оценяване за 10. клас, и там най-трудната задача всъщност е била тази, която е от финансовата грамотност. Но това е част от реалния живот и когато се разбере, че математиката всъщност е в помощ на това да реализираш своя по-успешен живот и своята по-успешна реализация, и когато се вижда връзката между тези предмети, тогава съм сигурна, че резултатите ще бъдат много по-добри. Безспорно много е важно да имаме подкрепата и на родителите. И за това, особено когато говорим за дуалната система на обучение, тези предимства трябва да се представят по-разбираемо. Като че ли някак си звучи дуална система, всъщност това е реална връзка между това, което учиш и това, което правиш. И смятам, че наистина това е верният път – връзката между наученото и възможността за реализация. Най-вече също така критичното мислене, отношението към заобикалящия свят. Това е модерното образование: мислещи, амбициозни, млади хора, които знаят какво знаят и знаят кога да кажат: "Трябва да проверя, не зная“, и да не се отказват. Най-вече да са със своите цели и амбиции в живота, които да могат да ги осъществяват. Пожелаваме си го всички. Дано. Да видим една такава промяна. И е хубаво, че в проекта за модернизиране на професионалното образование и обучение, което реализирате с подкрепата на програма "Образование“, Европейски съюз… Да, с Европейския съюз е съфинансирано. … всъщност се дава възможност за точно такова осъвременяване. Радвам се, че имахме възможност да погледнем работата на всеки един от секторните съвети. А тя наистина беше изключително натоварена. Ние сме в готовност вече да работим за качване на списъка за обществено обсъждане. И като че ли повече акцентираме на тази дейност от страна на проекта, но в проекта има и много други дейности, които също са свързани именно с реализацията на учениците. Тук ще бъде също възможността за ученически практики – дейност, която се наложи в годините като много успешен модел за връзка между професионалните гимназии и работодателите. Също така обучение на самите учители в среда на бизнеса. Възможност за подпомагане на бизнеса по отношение на наставничеството. Много и много други дейности, свързани с подпомагане на самото професионално образование. Инж. Тайна Михайлова – зам.-министър на образованието и науката. За мен беше удоволствие да разговаряме и определено ще се радвам отново да гостувате тук в предаването. Има много теми, които са важни. Пожелавам ви много успех в това начинание! Благодаря ви и аз благодаря за поканата още веднъж. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Абонамент
Анкета