ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Трябва да ни светне "червената лампа", когато видим намаление от 90% | ||||||
| ||||||
Съответно, нараства и вероятността от възникване на спорове и проблеми, заяви в рубриката "Портфейл" на Дарик радио Габриела Руменова от страницата "Ние, потребителите". По думите ѝ, има различни групи потребители, като някои от тях не се доверяват особено много на офертите и намаленията. Те смятат, че търговците вдигат цената за кратко, след което я свалят и я обявяват за "намаление". Има обаче и много хора, които твърдят, че ще си купят много неща около т. нар. Черен петък, тъй като има наистина добри предложения - както за по-големи покупки, като черна и бяла техника, така и за по-дребни неща, като дрехи, обувки, книги, музика и т.н. В онлайн пространството се срещат оферти за намаления от 10% до 90%. Когато видим намаление от 90%, трябва наистина да ни светне една "червена лампа" и да се замислим дали този търговец иска да печели, или иска, едва ли не, да ни подари нещо. Подобни предложения със сигурност будят съмнение. Ако намалението е между 20% и 50%, можем да предполагаме, че е по-скоро реално, но всеки случай е индивидуален. Най-добрият съвет е просто да следим цените на нещата, които ни интересуват и да сравняваме, тъй като в онлайн пространството това вече е много лесно. По думите ѝ, в онлайн пространството в последно време зачестиха нарушенията, които не се характеризират като административни или като нелоялни търговски практики, а като чисти измами. Това важи не само за продажбите, а и за най-различни кампании, покани за участие в игри за разпределяне на награди, и т.н. "На потребителите се обещава, че няма да платят нищо, но трябва да последват даден линк и да въведат личите си данни, за да получат, например, пералня. Разбира се, страницата е фалшива, но използва името на някоя известна компания, която чества някаква годишнина, или има някакъв друг повод. Когато има празници, хората очакват подаръци и много по-лесно могат да се подведат, че някой иска да им подари нещо", обясни Руменова. Според нея, едно от важните уточнения, че когато пазаруваме от онлайн магазини, които не са базирани в Европейския съюз, възможностите за защита на потребителските права са много по-ограничени. Още повече, че и заканодателството, свързано с потребителската защита, което действа в повечето държави, не е толкова добре развито, колкото това в ЕС. Тя посъветва хората, които имат съмнение, че са станали жертва на нелоялна търговска практика или са забелязали такава, да осъществят връзка със самия търговец. Оказва се, че в много случаи представителите или служителите на търговците действат по начин, който не е в унисон с политиката на самата компания. И много често, при директен контакт с нейния управител или с представител на висшия мениджмънт, евентуалните проблемни ситуации могат да бъдат разрешени. "Ако в диалогът с търговеца не се постигне компромис, потребителят може да се обърне към съответния регулатор. В търговията основният е Комисията за защита на потребителите. При мобилните услуги регулаторът е Комисията за регулиране на съобщенията. В много от случаите при онлайн покупките се стига и до нарушаване на правилата за защита на личните данни, така че там юрисдикцията е на Комисията за защита на личните данни", каза още Габриела Руменова. На ниво Европейски съюз, в случай че пазаруваме от търговци, базирани в Общността, при възникване на проблем можем да се обърнем към мрежата на Европейските потребителски центрове. Те осъществяват контакт със своите колеги в държавата, в която е базиран търговецът, свързат се с контролния орган на местно ниво и се извършва проверка. Тя посъветва потребителите да не се ръководят само от процентите на обявените намаления, защото обикновено те ги тласкат към бързи и емоционални покупки, които невинаги са най-доброто решение. Другата препоръка е пазаруването да става от "проверени" сайтове и търговци, без излишни експерименти. Едно от най-важните неща, според нея, обаче е да се четат условията при покупката на определена стока или услуга, да се внимава за т. нар. "дребен шрифт" в договорите, защото някои от клаузите могат да бъдат силно обвързващи и да струват много разходи. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Абонамент
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове? | ||
Да (578) | 53% | |
Не (399) | 37% | |
Не мога да преценя (110) | 10% |