ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Стоил Алипиев, КЗП: Помирителните комисии трябва да претърпят корекции 
Автор: Йоланда Пелова 15:16 / 22.09.2022Коментари (0)372
© Sofia24.bg
Една от най-важните институции в България – Комисията за защита на потребителите (КЗП), която е призвана да защитава основните права на гражданите при взаимоотношенията им с търговците, е с нов състав. С решение на Министерския съвет за председател е назначен Стоил Алипиев, а за членове: Ангел Джалев и Константин Арабаджиев. Г-н Алипиев е юрист по образование, от 2016 година е адвокат от Софийската адвокатска колегия. През последните 7 години е председател на Управителния съвет на Сдружение на национална асоциация за защита на потребителите, и като такъв от 2020 година е член на Съвета по акредитация към Изпълнителната агенция Българската служба по акредитация. Работил е като експерт в сферата на обществените поръчки в Министерството на правосъдието в периода 2014-2015 година, и в Министерството на образованието и науката в периода 2013-2014 година. Бил е също така и юрисконсулт в частния сектор. Днес той е гост в сутрешния блок "Добро утро, България" на Радио "Фокус", за да поговорим за ситуацията в потребителската комисия. Добро утро и честит празник!

Добро утро. И честит празник!

И честито за новия пост!

Благодаря.

Вие сте новият председател на КЗП. Интересна и любопитна рокада бих казала. Какво се крие зад нея?

Нищо не се крие зад нея. Органът по назначение прецени, че има необходими достатъчни обстоятелства да смени предишния състав и назначава нов. Това е. Няма нищо скрито.

Служебният кабинет действа, разчиства както виждаме. Как ще коментирате информацията, че в КЗП е имало назначени хора без подходяща диплома, на други с криминален бекграунд? Това е плашещо.

Вижте, възможно е и да е така. Новият състав не е встъпил в длъжност все още, утре ще бъде първият работен ден. Но ако позволите бих искал да насочим разговора към проблемите на потребителите, не толкова към това какви са административните особености в тази институция, защото те дори да съществуват, вече са факт, който не е интересен. А проблемите на потребителите остават и занапред ще бъдат повод за вълнение на всички ни. Защото знаете, всеки един човек е потребител в своето ежедневие. Дори и търговецът когато излезе от своята стопанска дейност, пак влиза в магазина, пак е потребител, пак полза стоки и услуги. Проблемите на потребителите за огромно съжаление не са малко. Проблемите на потребителите бяха трупани през последните 6-7 години, докато стигнахме една точка, която вече не позволява да има търпимост оттук насетне, и настъпва моментът, в който те трябва да бъдат преодолени, защото потребителят е икономически по-слабата страна. Той реално няма възможност да се защитава срещу търговеца, който има финансовия ресурс, времето да направи добър маркетинг и да продаде своята стока и услуга на потребителя по възможно най-изгоден за него начин. Но това трябва да бъде съобразено с действащото законодателство и да бъде съобразено с факта, че потребителят е по-слабата икономическа страна, и средният потребител не може сам да се пази и да отстоява своите права пред мощта на силно икономическите субекти, каквито са търговците. Основните проблеми.

Кои са те?

Основните проблеми на потребителския пазар са неравноправните клаузи и нелоялните търговски практики. Има, разбира се, и още проблеми, свързани с рекламации и гаранции, но срещу нелоялните търговски практики и неравноправни клаузи в общи условия в потребителски договори потребителят няма реална възможност да се защити сам. Именно поради тази причина във всяка пазарна икономика има определени органи, държавни органи, които имат прерогатива да защитават потребителите, и имат своите контролни функции за това нещо, като налагат актове за забрана, практики, осъществяват предварителен и последващ контрол върху договорите на търговците, които работят с общи условия, и разбира се, за всякакъв вид типизирани договори.

Какви са вашите намерения относно структурата на потребителската комисия?

Нашите намерения са тази комисия направи всичко възможно да стабилизира пазара. Това социално напрежение, което се трупа през последните години, да бъде овладяно, защото липсата на контрол върху нелоялното поведение на търговците и наличието на толкова много голям брой неравноправни клаузи в общите условия на договорите трупа едно социално напрежение у потребителите, което когато достигне своя предел се насочва към неясен адресат. И тогава най-подходящият адресат е моментния управляващ, но той надали ще бъде истински виновния за това, че с години наред се е трупало това социално напрежение. На първо място що се отнася до нелоялните търговски практики миналата година комисията получи много слаба оценка от браншовите организации, като един от основните мотиви за това нещо беше, че се прилагат неунифицирани подходи и трактовки на едни и същи влияния в различни географски ширини на страната.

Добре, кой го допуска това? Защо е допускано това да се случва?

Можем ли да обърнем разговора какво не трябва да се случва, защото това защо е допуснато мисля, че вече не е повод за вълнение, защото то е приключено. Оттук насетне трябва да насочим усилията си към стабилизиране на пазара и към сваляне на социалното напрежение, което се трупа от нелоялните действия на търговците. Прилагането на такива разнопосочни трактовки и неунифициране на подходите, по които се определя една практика за нелоялна, трупа огромна административна тежест върху лоялния бизнес и остава нелоялният да упражнява по такъв користен начин своята стопанска дейност. Реално тези нелоялни практики имат двама губещи. На първо място, разбира се, това е потребителят, но на второ място това е лоялният търговец, който ако нелоялните търговски практики не бъдат вкарани в някаква конюнктура и регулации, го принуждават да влезе в сивия сектор, за да оцелее. Така че това е от първостепенно значение за комисията да насочи своите усилия към първо, унифициране на подходите, второ, преустановяване на този голям процент нелоялни търговски практики. Второто нещо, което е изключително важно, това са договорите, с които работят търговците, и тези клаузи, които са неравноправни. Срещу България има наложена преди няколко години наказателна процедура за наличието на огромен брой неравноправни клаузи в договорите с търговците. Договорите, с които работят търговците, са предварително изработени от тях, те са типизирани и са насочени за неопределен кръг от лица. Наличието на такива клаузи, които поставят потребителя в неравноправно положение, реално не му дават никаква възможност той да променя съдържанието на договора, когато същите договори се използват. Затова законодателят е предвидел именно комисията, която ние ще представляваме, да извършва предварителен контрол. Това е от основополагащо значение за регулацията на пазара този предварителен контрол, който до настоящия момент е липсващ. Защо? Защото когато едни общи условия на търговец се пуснат на пазара с наличие на неравноправни клаузи, на потребителят не му остава реална възможност различна от това да търси правата си по исков ред. Въпросът е, че исковият ред първо, процесите са доста бавни, второ, когато става въпрос за задължение, което е с номинален размер да речем 100-200-300 лева, то е със стойност по-ниска от това, което са разходите за самото производство, и това не е мотив за потребителя да търси правата си по исков ред. И какво се получава? Потребителят като види с какво ще се сблъска, се отказва в повечето случаи да търси правата си, пие една студена вода, защото става въпрос за малка сума, само че това е неговият индивидуален казус. А търговецът с такова поведение, упражнено върху десетки или стотици хиляди потребители месечно или годишно, трупа големи печалби от този нелоялен подход. Разбира се, има и похвати  и лостове за последващ контрол, но те пак са свързани с административна тежест – изпращане на предписание, водене на колективни искове от страна на потребителите за преустановяване на неравноправни клаузи. Така че превантивният контрол върху общите условия на търговците е нещо, което е от фундаментално значение за регулациите на пазара.

Г-н Алипиев, по време на вашето председателство на Националната асоциация за защита на потребителите вие получавате статут в Съвета за търговия и развитие, постоянен междуправителствен орган, създаден от Генералната асамблея на ООН. Разкажете ни малко повече за това.

Всъщност, с презентациите вие обобщихте какво представлява този статут. Това е дирекция към ООН, която се занимава с търговия и развитие. Там сдружението кандидатства с две основни направения. Едното е алтернативното решаване на потребителски спорове, а следващото е комитивната защита на потребителите. Беше оценено и беше допуснато като единствено това сдружение и държавата България има статут към този орган. Но аз вече не представлявам това сдружение, така че въпроси, които са свързани с него, е хубаво да ги зададе на хората, които ги представляват.

Просто го отбелязваме, да.

Благодаря, за което. Що се отнася до алтернативното решаване на спорове, тук също ще бъдат насочени голяма част от усилията ни. Алтернативното решаване на спорове е нещо, което дава реална възможност потребителите да намерят своите права за спорове, които изобщо не стигат до съд. Именно поради причината, която споменах по-рано, когато номиналният размер на спора е много по-малък от евентуалните разноски, които ще направи потребителят за исково производство и поради факта, че тези производства текат с години, алтернативното решава на спорове се оказва лесен и достъпен подход за намиране и удовлетворяване на претенциите на потребителите. Съществува в комисията такъв способ – това са помирителните комисии, които със сигурност ще трябва да претърпят корекции във вида, в който в момента съществуват, поради простата причина, че те до настоящия момент не са дали желания и очакван ефект. Връщам се на това, което споменах за наказателната процедура срещу държавата за наличието на голям брой неравноправни клаузи – там се дава акцент върху това, че финансовите институции са привилегировани кредитори, като такива наличието на неравноправни клаузи при тях е доста рисково за потребителите, като се посочва, че там се виждат основните проблеми. В същото време за същата година в помирителните комисии сектор "Финансови услуги“ има 9 започнати производства. Тези данни сами говорят доколко изобщо са приети като способ от потребителите, а това е следствие на техния резултат и ефективността, която дават.

И ако можем да обобщим как трябва да функционира КЗП?

КЗП трябва да функционира в полза на потребителите.

На първо място, да.

На първо място и на последно. То в края на краищата е определено за тази дейност. Тук отговорът на този въпрос крие едно навлизане в тясна административна специфика, която не знам дали ще бъде интересна за слушателите. Как трябва да функционира? Трябва да функционира така, че да бъде ефективна. Не може да се извършват n на брой проверка, от които да няма нито един акт за административно нарушение. Добре, ако извършиш 1000-2 000или 3 000 проверки и не намираш нито един проблем, защо тези проверки са правени там при положение, че пазарът е залят от нелоялни търговски практики, и видно от това, което е дадено  като атестат от общността, има и огромен брой неравноправни клаузи.

И като последни думи, ако можем така да кажем, кои ще бъдат първите неща, с които ще се заемете, от ден първи?



Първите неща, с които ще се заемем, ще бъде организацията целият контролен орган да насочи усилията си към предотвратяване на нелоялните практики и неравноправните клаузи, като това намирам за фундаментален проблем, социален и икономически към настоящия момент.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
51-ото Народно събрание
Бюджет 2024
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Неправилно паркиране в София
Процедурата за избор на нов главен прокурор
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията