ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Рискуваме ли, ако се спрем на електрическа кола втора употреба и колко ще ни излезе?
Автор: Екип Sofia24.bg 13:33 / 28.08.2024Коментари (2)897
©
С годините предлагането на електрически автомобили втора употреба расте. Но по-малко бройки се продават. Повечето регистрации на стари коли са за ДВГ модели, макар хибридите все повече да набират сила.

Най-голямото предимство на употребяваната електрическа кола – много по-евтина е. Автомобилът с нулеви емисии се амортизира много по-бързо от бензинов или дизелов. Това се дължи на батерията, която е голямата пречка при пазарна електрички втора ръка. Новите EV обикновено започват от около 40 000 евро, по-малко са около 30 000 евро и съвсем ограничен брой под тази цена. Така че ако искаме евтина електрическа кола, добър вариант е да се обърнем към пазара втора ръка.

И там доста се обезценяват. Ако някой автомобил вече е маркиран като лоша инвестиция поради амортизацията си (за една година губи между 16 и 20% от стойността си), електрическият може да падне до 50% за 24 месеца. Нека да разгледаме някои примери.

Nissan LEAF беше един от първите електрически автомобили, които се появиха на пазара и е единственият от предходното десетилетие, който все още се продава нов. Разглеждаме второто поколение, което пристигна през 2018 година ичиято механика не е променена въпреки актуализацията преди 24 месеца.

Нов Leaf  (с отстъпка) и с 40 kWh батерия с двигател от 150 к.с., започва на повечето пазари от около 38-39 000 евро, а у нас версията Acenta plus в момента може да се вземе за 60 350 лева. Но ако отидем на известни портали, ще намерим модели на тази версия за около 11 000-12 000 евро, които са на около 100 000 км. Почти нови – с пробег до 25 000 километра се качват на 13500 до 23500 евро. 

Друг пример е Peugeot e-208 , който пристигна преди три години.  Сега във вариант със 136 к.с. и с батерия от 50 kWh, има цена от 33 700 евро `(и у нас е в промоция за около 60 000 лева). Но намираме употребявани единици преди и след рестайлинг за между 15 000 и 25 000 евро.

Ако отидем до Tesla Model 3, който  току що преживя актуализация, има бройки от предишната версия между 16 000 и 26 000 евро. Говорим за коли на около 100 000 километра до 200 000 при евтините диапазони. Новият Model 3 в момента започва от 41 490 евро в най-евтиния си вариант.

Купуването на всяка употребявана кола може да бъде повече или по-малко рискова покупка в зависимост от много променливи: начинът на употребата, пробег, възраст, поддръжка, дали е гаражна. Електрическата няма много механични елементи, което означава, че те не се развалят или износват поради употреба. Но в замяна има голям проблем: батерията, най-скъпият елемент и ахилесовата му пета.

Литиево-йонната се разгражда при шофиране заради циклите на зареждане и разреждане, които е преживяла. А това означава, че губи капацитет по пътя. Колкото повече километри са изминати, толкова повече цикли ще са извъртяни. Производителите обикновено слагат 8 години гаранция за батерията - с пробег между 240 000 или 120 000 км в зависимост от марката. Освен това през този период се предвижда смяна, ако тя падне под 80 или 70% от полезния си капацитет.

Трудно може да се случи за това време, но всичко зависи и от това как е използвана колата, колко е зареждана, колко пъти се е налагало бързо зареждане. И от друга страна, зависи от капацитета. Автомобил с батерия от 100 kWh ще продължи да предлага щедър пробег, но не и тази с 50 kWh. Ремонтът на батерия извън гаранцията е скъп, а смяната й още повече. Писали сме, не е толкова честа практика, случва се при около 1,5 процента от електричките.

Трябва да знаем в какво състояние е батерията, ако ще купуваме употребяван EV. Особено на много километри, пише automedia. Ако колата се продава от професионалист, той трябва да предостави сертификат за изправност. Не е задължително, но фактът, че не го прави, трябва да ви светне червена лампичка в главата.

Както и да е, това може да бъде проверено с помощта на OBD-II четец, който позволява извършването на диагностика на батерията и ще даде подробности за състоянието на всяка клетка. Инвестирането в такъв може да ни помогне много и те не са скъпи: можете да ги намерите между 10 и 40 евро. Също така би било препоръчително да направите тест за презареждане, да проверите как работи регенерацията на енергия или дали има голяма разлика между одобрения диапазон и този, посочен от автомобила.

И така, рисковано ли е да купувате употребявана електрическа кола? Както всичко на този пазар - зависи. Почти ново електрическо превозно средство втора употреба носи по-малък риск. Ако километрите са над 100 000, вече нещата се променят. Очевидното предимство на употребявани нулеви емисии е по-ниската цена, но евтиното може да излезе скъпо, ако батерията е пострадала или се е повредила твърде много. Също като при мобилните телефони: iPhone 11 втора употреба ще бъде по-евтин от iPhone 15, но батерията му ще е загубила капацитет и технологията му е много по-малко напреднала.

Затова си струва да се запитаме дали си струва да вземем електрическа кола втора употреба, когато най-модерните батерии предлагат много повече автономност от старите. Промените ставата за кратки периоди, тъй като технологичната еволюция е бясна. Всяко ново поколение може да хомологира до два пъти гамата от предишното. Например Nissan LEAF с първата батерия от 22 kWh имаше пробег от 199 км, а със следващата батерия от 30 kWh започна да предлага 250 км.

Не са много, но в момента има нови електрически автомобили, които струват около 20 000 евро с различни отстъпки. Новите MG4, Citroen e-C3 и Dacia Spring, разбира се, могат да ви свършат идеална работа (предимно за града) на ниска цена и прилични технически характеристики.







Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Купуваш си електричка и се кефиш на новата (10 годишна кола), след 5-6 месеца се скапва батерията, казват ти 10 бона и почваш да ревеш. А да не говорим освен батерия още колко неща са, както при всяка кола.
0
 
 
такова животно електричка втора употреба няма да има -особено у нас
Коментарите са на публикуващите ги. Sofia24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Януари 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
51-ото Народно събрание
Парламентарни избори 2024
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Столичен общински съвет 2024-2028г.
Боклуците в София
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията