ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Редки и дори единствени модели коли за милиони показват в ретро музей у нас | ||||||
| ||||||
"Нашият музей е доста по-различен от останалите. Всъщност в България има два други, но те са с автомобили от соца. Докато тук има европейски, американски, имаме също коли на НСО, които са много по-интересни. Така нашият музей е доста по-различен от останалите в България", разказа специално за "Фокус" уредникът на музея Боян Жеков. Наистина, в музея "Златен Рожен" в село Капатово може да се види единствената регистрирана в Европа "Pierce arrow" кола. Друга такава не може да се намери. Била е собственост на американски сенатор. "Pierce arrow" правят коли от 1901 г. до 1939 г., това са били поръчкови коли, като “Rolls-Royce", американците тогава я наричат “Rolls-Royce" на Америка. През 30-те години "Pierce arrow" е била официална марка на Белия дом, както и на много крале и принцове по света. Дори императорът на Япония се е возил в такъв автомобил. Нашият е супер запазен, той е изцяло реставриран, има дървени джанти, впечатляващи, от австралийска акация", добави Боян Жеков. Вижда се, че това е супер луксозна кола. Страничните огледала са завързани с колани за резервните гуми, всичко е направено много интересно и стабилно. Като всички американски коли, возилото вътре е супер просторно и луксозно. Доближаваме се до син "Mercedes - Benz 220 S Adenauer" (1957) Cabriolet. Характерен кабриолет за 60-те години. Този в музея е изцяло автентичен, не е реставриран и е в перфектно състояние. "Един такъв се беше продал на търг наскоро в Америка, същият син цвят, за половин милион долара. Това са доста скъпи коли", разказва още уредникът на музея. "Имаме три коли, които участват във втория сезон на българския сериал “Вина". Имаме коли от 1930, 1928 и 1936 година. Автомобилът “Mercedes" от 1928 г. е бил собственост на българин, той е каран по български пътища и не е напускал страната. Той си е запазен автентичен, само боята му е реставрирана, но дървеният покрив и всичко останало е автентично. Стигаме до американски “Chrysler " от 1950 г. По това време това е американската полицейска кола. Тази е доста впечатляваща и черна. Броните са огромни, като на камион. "Най-старата ни кола е “Ford" модел Т, това е колата, която прави средната класа в Америка мобилна класа. Един чисто нов такъв автомобил се е продавал за 4 нормални работни заплати. Нашият е малко по-специален, защото е правен ръчно преди да излезе поточната линия. Всички коли от поточната линия са били в черен цвят, защото черната боя е била най-евтина и най-бързо е изсъхвала. Тази е цветна, защото е преди поточната линия, направена е ръчно и струва повече. Когато започва масовото производство на "Ford", това става най-евтиният автомобил, продавал се е за 260 долара, което се е равнявало на 4 нормални работни заплати. Той се стартира с манивелата отпред. Има четири фара на газова основа отпред, един отзад. Това си е всъщност каляска, каручка, с двигател отпред", говори Боян Жеков. Ако обаче "Ford" е струвал около 300 долара, то “Cadillac" е струвал 3000, той е бил за по-богатите. Това вече си е нормална кола от 1926 г., почти на 100 години, но се вижда че е като нова - дървеният покрив, интериорът вътре, дървените джанти, всичко е автентично. Има много интересни детайли, като страничните дръжки отпред и кръгчето на логото, които са направени от истинско сребро. Спираме до малка, но доста интересна количка, производство на "Messerschmitt". Това е компания, която прави самолети и оръжия за Втората световна война. След войната обаче забраняват военното производство на “Messerschmitt" и за да не фалират, те започват да правят инвалидни колички, а после правят точно такива коли. Това всъщност е кабина на самолет с три гуми и двигател отзад, 10 коня, може да вдигне до 90 км/ч, вътре има 5-скоростна кутия, двигателят е двутактов, което значи, че ако завъртите ключа на обратната страна, така се отключва задната скорост и имате пак 5 скорости назад. С 90 км/ч и назад също може да се върви. Двуместна е, даже се води триместна, две деца могат да се поберат отзад и един възрастен отпред", обяснява още Жеков и показва още eдна доста интересна като дизайн мини количка “BMW Isetta". Това е колата, която спасява BMW от фалит през 1958 г. Те са масово произвеждани, супер икономични коли, харчат само 3 литра на 100 км. Тази, която виждаме е с 4 гуми, но има много модели, които са само с 3 гуми. Боян Жеков показва още “Булгар Алпин", каквито се произвеждат в Пловдив. "Тук правим “Булгар Рено" 8 и 10, а “Булгар Алпин" е 110. Това е спортният модел. От него има лимитирани бройки. Целият е направен от стъклопласт, супер лек материал и затова тежи само 620 кг, 110 коня, развива 190 км/ч и е била като совалка", казва той. В музея се намира и последното истинско “Ferrari" на Енцо Ферари, преди да почине. Това е последният му проект, по който е работил. Зад колата от този модел, изложена в музея в Капатово, има доста интересна история. Колага е направена през 1991 г.. През 1993 г. обаче собственикът на автомобила се опитва да мине нашата граница с наркотици. Нашите митничари го спират и автомобила е конфискуван. Луксозният автомобил седи в държавен склад доста време, докато не се изважда. Тогава се вижда, че тази кола е само на 6000 км, доста нова, едва закупена. Стигаме до румънски джип “АРО", едно от шестте такива, които са направени по поръчка. Колата има интересна история. Направена е по поръчка на Чаушеску специално за Тодор Живков, като подарък за лов. Моделът е по-дълъг от обикновените, по-широк, по-луксозен отвътре - има масички, има си поставки за алкохол, има всичко, от което се нуждае един държавен глава, голям лукс е, с всякакви други екстри. Виждаме и “Rolls-Royce"-а на семейство Бакарди, които са правили известния ром. Возилото е много луксозно, има две екранчета, седалките могат да правят масаж, има си барче с масички и поставки за алкохол вътре. Като цяло това е един от първите “Rolls-Royce"-и, на който емблемата може да се прибира вътре в колата, за да не я откраднат. Произведен е през 1998 година, скоростта е 200 км/ч. "Renault" и "Steyr" са изцяло реновации от българи, но от тях може да се види как през 30-те години, преди войната, калниците и фаровете на колите са били предимно като на “Renault", извън колите. Докато "Steyr" вече ги вкарва вътре в колите, което е било доста необичайно за тези времена. А след войната повечето коли започват да приличат на "Steyr", те вкарват калниците и фаровете в колите. Сред лукса, в ретро музея се кипри и бусът на Васко Кръпката - лично подарен от него. В колата се намира и първата му китара. Направил си е буса като дом - уютно, оцветено, доста свежо. В ъгълчето има даже мивка. Срещаме и първата българска кола, която е участвала в рали “Дакар" през 2014 и 2015 г., с която сме завършили на 37-мо място, което е доста добър резултат за такова състезание. И ето я най-дългата кола в музея - “Cadillac", дълъг 6,20 м и тежък 3,5 тона, точно като ТИР. Отвътре е с всякакви екстри. Води се 6-местен и над всяка една от седалките има климатик на тавана. Прозорците са автоматични, с бутонче се отварят и затварят. Предната седалка с бутонче можете да си я нагласите. Колата идва от Америка и е автентична, производство 1958 г., а вече има автоматици. На три скорости е. Известни личности като Елвис Пресли са се возили в такъв автомобил, неговият обаче е бил розов. Този, който виждаме, е бил най-вече купуват за политици. Някои от колите са се озовали в музея "Златен Рожен" в село Капатово след търг, а други са закупени от определени хора за купища пари. Много от возилата са от НСО, или бившето УБО. Горд собственик на возилата за милиони е небезизвестният бизнесмен Теодор Осиковски. Музеят се намира в непосредствена близост до Бутиков хотел и винарска изба “Златен Рожен", също негова собственост, на близо 20 км от Петрич и Сандански. Музеят за ретроавтомобили се простира върху площ от 660 кв. м. В него има освен автомобили и повече от 20 супер интересни ретро мотори. Редки и дори единствени модели коли за милиони показват в ретро музей у нас |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове? | ||
Да (578) | 53% | |
Не (399) | 37% | |
Не мога да преценя (109) | 10% |