ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Проф. Светослав Малинов: Рисковете във връзка с приетите промени в Конституцията са в няколко посоки | ||||||
| ||||||
"То е общото съгласие на почти всички български граждани, че българската съдебна система не работи добре, затова те нямат доверие на тази съдебна система и искаха промяна. В този смисъл промяната беше задължителна. Дали тази промяна ще успее, в много голяма степен зависи от това, как ще проработят новите решения, което уви, не само нашата Конституция, но и всички други не могат да установят преди да се видят реализациите на практика. Така че ние направихме нещо задължително и неизбежно, а именно промяна в Конституцията в глава “Съдебна власт", и разбира се, другата голяма промяна, свързана със служебното правителство. Има консенсус в обществото, че промени бяха необходими. Има дебат в обществото кои промени са най-добрите. Но аз ви уверявам, че каквито и промени да бяха приети, в каквато и посока, най-общо казано, критиките щяха да са същите, че и по-големи. Важното е, че събрахме смелост като общество, и най-вече политиците, да направят тази промяна. И нека сега да следим внимателно всички реализации. Иначе, що се отнася до сезирането на Конституционния съд, аз мисля, че то е очаквано и наистина съм съгласен, че до голяма степен е и задължително, при такава ситуация, в каквато се намираме в момента", каза още той. Рисковете във връзка с приетите промени са в няколко посоки, смята проф. Малинов, но преди всичко са свързани с прилагането им, защото голяма част от тях изискват допълнително законодателство. "Веднага се насочвам към служебния кабинет, който като че ли е най-лесен за разбиране като промяна. Най-общо казано, намалени са възможностите на президента. Българската парламентарна република на практика ще бъде парламентарна република и когато има служебен кабинет. Мога да кажа тук, изцяло вече в рамките на науката Политология, че българската Конституция позволяваше нашата парламентарна република да бъде временно суспендирана и да се премине към упражняване на властта през форма на президентска република, макар и наречена служебен кабинет. И тук, ние зависехме като граждани, като парламентарна република от волята на президента, от неговия характер, от неговата геополитическа ориентация. Това беше невероятна аномалия, на която се слага край. Как обаче ще се уреди функционирането на служебния кабинет, какви ограничения ще има върху него, ще се уреди с допълнителен закон. И тук, трябва да се знае, че всъщност конституционната реформа ще продължи. И другата голяма промяна, свързана с разделянето на Висшия съдебен съвет, този висш орган, свързан със съдебната власт, разделен на прокурорска и съдийска колегия, с различни мнозинства вътре, да не навлизаме в подробности. Ще го направим с удоволствие, ако разбира се, се налага. Но тук също, ние не знаем дали от едната крайност на безконтролност, и в най-лошия смисъл на думата, пълна независимост на главния прокурор с много правомощия, да се меси, да дава интервюта, да дава публични изявления, свързани, разбира се, и с личните особености на главния прокурор. Дали от тази крайност няма да се премине към една доста по-слаба и неефективна прокуратура, но това е опасение. Аз не съм сигурен, че това ще стане, но съм длъжен да го кажа", коментира още проф. Светослав Малинов. |
Още по темата: | общо новини по темата: 1149 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/192 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Обстановката на АМ "Тракия" – в ролята на репортери са самите шофьори
08:28 / 30.11.2024
Животновъди от района на Велинград посрещнаха изгрева с нов протест
08:27 / 30.11.2024
Доц. Наталия Киселова: Искам да се извиня на всички български граждани
11:01 / 30.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета