ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Проф. Симеон Ананиев: Отнемането на автомобил е сложен акт, ще има работа за експерти и адвокати | ||||||
| ||||||
По случай празника на с. Долни Раковец на 2 септември, жителите и гостите на селото бяха поканени да посетят старинния храм "Свети Николай". В него е изложена реплика на чудотворната икона на Пресвета Богородица с Младенеца. Посетителите можеха да видят и новата реставрация отвън на конхата. Как тази година премина 2 септември и при какъв интерес от посетителите? Всяка година, от когато аз се помня, празниците в селото преминават с голямо участие, тъй като тук са запазени много от родовите традиции за събиране на празниците. В предишни години е имало празници, чисто административни и на други дни, но сега е много важен ден, свързан със Съединението на България, винаги се прави в събота или неделя преди Съединението на България. И другото, което е свързано с черквата, тук много силно, поне в нашето семейство и във всички се почита Света Богородица като закрилник на семейството. Бих казал, че хората тук са обединени от трите основни стълба в своя живот, това е любовта към Отечеството, към България, другото е семейството и третото е спазването на традициите, свързани както християнски, така и друг вид празници, които се предават от поколение на поколение. Каква е най-честата причина за посещение на храма от хората, за какво се молят? Аз казах, по принцип Света Богородица защитава семейството, пази семейството. И тази икона, която е още от XVI или XVII век, не мота да кажа, но се пази в Историческия музей в Перник, оригиналът се взима само на определената дата и преданието още от моите прародители е, че ако имаш нужда от помощ за семейството, за деца, за здраве, трябва да се помолиш. Не, разбира се, да се молиш да ти даде много пари. И постепенно хората са започнали да оставят писмени бележки, които се внасят вътре в олтара, има каменен олтар-молитвеник, който е пренесен от едно старо оброчище. Не е ясно, може би от най-ранна християнска възраст, изследователите могат да кажат. Но там престояват 1 година. Има един уникален случай, който знам със сигурност, за човек, мъж, който не можеше да има деца, поради прекъснати семенни връзки, така да се каже, канали. Но след молитвата, и с инвитро, и с много тичане по болници, вече имат дете. Затова хората се молят - за здраве, за семейно щастие, за деца, за плодородие също, тъй като тук земята е плодородна. Това са основните неща и хиляди са посетителите, които бяха. И живот и здраве следващата година, трябва да се направи реставрация и от дясната страна на черквата, всичко е замазано, стенописите са уникални, те са от най-добрите самоковски възрожденски майстори, са правени част от тях. Има съчетание както на християнски, така и на не съвсем канонични цветове и рисунки. Вие може да ги видите и на сайта на селото. Тоест, показва се един по-друг вид, едно друго виждане за живота и за желанието, и за свобода, и за развитие. Какво остава за довършване от реставрацията на храма? Остава само южната част фактически и стените. Последно беше възстановен над вратата входа, преди това беше лявата част, преди това беше царските двери с иконите, с всичко. Това става постепенно, най-важното е, че всичко това става с дарения и с желание на местните хора, без да се афишира кой, колко и какво е дал. Хората избягват участия, колкото и да звучи, в т. нар. Европейски проекти или министерства. Имаме горчив опит, в съседно село по един такъв проект не успя шахтата да се направи и стои затворена, не бих искал да го цитирам, но ми е мъчно, като мина от там. Ние си го правим сами и всеки по един или друг начин намира фирми, и начини. Наистина хората милеят за този паметник, той е паметник с местно значение. Мое би след реставрацията ще се кандидатства за паметник от национално значение. Парламентът наскоро прие промени в Наказателния кодекс и вече се изземат автомобилите, когато шофьорът бъде хванат пиян или дрогира. Проф. Ананиев, когато Народното събрание изготвя такива закони за транспорта за движението по пътищата, някой съветва ли се с експерти като вас? Аз съм участвал в предишни Народни събрания, в Комисията по транспорт и практика беше всички законопроекти, чисто експертно да се разглеждат, да се дават становища, след това да се обсъждат, отново предложенията да се гледат и чак тогава да се внасят в Народното събрание. Не знам към момента дали към Комисията по транспорт има експертен съвет и дали колегите, голяма част от тях, включително и аз, избягваме да участваме в такива съвети. Като проблемът е не само плащането, а неразбирането на експертността и невъзможността с хора, които имат някакви политически виждания да стигнат на експертно ниво. И затова, във всички области, включително и в транспорта се получават такива, меко казано парадокси. И веднага ще ви кажа, как ще отнемете автомобил, който е автомобил на лизинг? Аз съм имал автомобил на лизинг, аз не съм собственик. Значи частната собственост е неприкосновена, лизинговата компания не е нарушила нищо. Да, може да се спре временно от движение, но всичко това ще доведе до дела, обезщетения и всичко това държавата ще плаща. Другият момент, който е от работата ми като изпълнителен директор в администрацията в транспорта, всеки един закон винаги го гледахме и правихме таблица на съответствието. Кои са европейските директиви, и те дават рамката. Съмнявам се, че някой е направил европейските директиви, свързани с автомобилния транспорт, закононарушенията, движенията и т.н. Всяка една директива или регламенти по какъв начин се трансформират в нашето право. Чак тогава се правят Закона и изменението. Всеки случай, в който няма съответствие, води до санкции и до дела. България, мога да кажа, че ако не шампион е една от водещите, която плаща за несъответствие или за неприлагане на европейското право. И ако пак се върна, също транспортни фирми и с водачи на големи автомобили, на ТИР-ве да речем, които са наели шофьори, чуждестранни фирми, т.е. всичко това трябва да бъде разграничено по вид превозно средство, по вид собственост и да се търси отговорност на шофьора, респективно, ако има контролни органи в самите фирми, които са го допуснали или не е проверен. Отнемането е един сложен акт и ще има работа за експертите да оценяваме както щетите по автомобилите, така и щетите, ако ми задържите автомобила. Ако аз съм превозвач и средно месечно изкарвам по 10 000 лв. и вие ми задържите ТИР-а, аз ще си искам тези 10 000 лв. Водачът да, да бъде наказан, но защо спирате дейността на фирмата? Поне не съм видял аз, дано не бъркам, разпределение по видове автомобили и по видове собственост. Може и да бъркам, но не съм видял. Ще проверя, не съм видял, да не би някъде в заключителните разпоредби да има за автомобили. Но разграничаването е много важно и вместо да откриваме топлата вода, да видим добрите практики в ЕС. Да, спиране, отнемане на книжката, глоби, наказания, ако автомобилът е личен, вече може да бъде спрян от движение. Но ако е личен, но ако той е семейна собственост и ако съпругът ви е направил, вие какво сте виновна, да не можете да карате колата или обратно. Да, така е. Много са такива нещата, но пък всеки един закон, практиката ми като експерт показва, че само изпробването на както се казва в практиката ще покаже ето тези неща. Сигурно ще се появят и много други казуси, които ще се решават. България има много адвокати, ще имат работа хората. В такъв случай какво бихте посъветвали шофьорите - да не подписват доброволно протокола за изземване на автомобила? Той трябва да подпише, че се е случило това нещо и отдолу, че не е съгласен, с възражение. Аз съм имал случаи при които ме спират за нарушение, за което смятам, че не съм и че не трябва. Подписвам го, да, в което казвам, че възразявам и това е. Това означава, че не сте съгласни. Е, ако искате, сега няма да ви хванат ръката на сила, ама става малко, можех да не подпише, тогава се подписва с двама свидетели, пише, че шофьора е отказал и т.н. Ако подпишеш и пишеш, че си съгласен е едно. Ако подписваш, винаги моя съвет е колкото и да не е много коректен, "възразявам против основанието" или “против така изготвения акт". Тези закони и разпоредби дали ще доведат до намаляване на войната по пътищата? Никой не може да каже, това, което се прави от депутатите е вследствие обществения натиск. Наистина, ужасно е в семейството ти да загине дете от пиян шофьор или от пътно транспортно произшествие (ПТП). Наистина това е ужасно и обществения натиск поражда това и има нужда, но практиката ще покаже. Не трябва да сме само критикари, практиката ще покаже кое работи и кое не работи. И от прависти знам, че правото и законите не са постоянни, те са един вид жива материя и се променят съобразно обществения живот, съобразно нуждите на обществото. Ако не сработи, ще трябва още по-тежки санкции. Съответно една от санкциите, които се предлагат, е да няма условни присъди, което е малко крайно, но пък в същото време ще може да е възпиране. Също едни високи санкции, които един вид ще ти стоят, но рано или късно трябва да ги платиш. Трябва да се прилагат комплексни мерки, комплексен подход, но трябва да се спре това движение на джигити, на самозабравили се шофьори. Всичко това се е натрупало през годините и сега е много трудно. Е, има и крайна мярка, която може да е успешна, като едно време както е било в дивия социализъм, всички нарушители ги събираме и по 45 дни или по 3 месеца обществено-полезен труд, също ще има полза. Тогава, когато започнах работа, шофьорът, това беше преди 80-те години началото. И шофьорът, който работеше при нас, беше ударил на светофара на "Пирогов" няколко коли спрени, а той с "Ниса" служебна. Проверяват го за алкохол веднага и 45 дни в Нови Искър, тухли, керемиди правиха в завода и си дойде с ... След това не знам какво, но каза, че само първия ден имал ръкавици, след това останал без ръкавици, да вади топлите... И този човек, след това не смееше да пие, според мен. Но никой не го пита, това са крайни мерки. Не знам, но го свалят от колата и в Нови Искър да работи 45 дни. Не знам дали можем да постигнем такива, защото права на човека, не знам какво си. Но моето предложение е, за всички тези трябва да има обществено-полезен труд. И една от мерките, които приветствам е, същите тези да работят като санитари, обществено-полезен труд, в болнични заведения, където има и пострадали изключително, за да видят страданието на хората. И на никого не пожелавам да е от едната или от другата страна. Но без мерки и без здрава ръка, оставени без контрол на самосъзнание, в нашето общество не функционират и никога няма да функционират, според мен. Благодаря ви проф. Ананиев за този разговор, надявам се наистина, в най-скоро време да има резултат и да се намалят трагедиите, които се случват по пътищата. Желанието на обществото, на управляващите е да направят нещо такова и затова не трябва да бъдем един вид критикари, а трябва точно обратното, да се стремим да помагаме и да развиваме. Надявам се, да се заложи на повече експертност при обсъждане, а и същевременно, забравих нещо много важно. Като приемеш нещо в бизнеса и в управлението, трябва да имаш отчетност, да се види преди и сега и да се анализират нещата. Какво е довело, какво не е довело, има ли осъдителни присъди, няма ли, има ли обратни искове. Това е работа както на държавни, така и на обществени организации, които да се занимават и да следят. В ЕС най-важен е общественият контрол, ние трябва да следим какви са резултатите. Има Асоциация на пострадалите, на всичко, съветвам ги, нека си направят мониторинг и да гледат. Има всеки месец бюлетини да сравняват и съответно да даваме експертни предложения - да, това работи, това не работи. Благодаря ви. Всичко добро. |
Още по темата: | общо новини по темата: 63 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/11 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Абонамент
Анкета