ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Проф. Йордан Начев: И пиле не може да прехвръкне в граничния район на Турция, ако някой не го пусне
Автор: Йоланда Пелова 13:39 / 23.11.2022Коментари (1)279
©
Проф. Йордан Начев, бивш дългогодишен ръководител на Центъра за разузнавателна подготовка на състава в Националната разузнавателна служба (сега Държавна агенция разузнаване), експерт и преподавател по геополитика и проблемите на сигурността, в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България" на Радио "Фокус

Трети криминален инцидент с полицаи и мигранти у нас за последните няколко месеца. Бус с бежанци се блъсна в бус с полицаи след 50-километрово преследване. Полицейският служител бе ранен тежко в София след гонката на буса с мигранти. Инцидентът стана в района на "Цариградско шосе“, под детелината за Казичене, в посока София. Какви мерки трябва да се предприемат, за да не се задълбочава проблемът с миграцията и да се предотвратят жертвите при охрана срещу мигрантския натиск? Тези и други въпроси ще обсъдим в следващите минути с проф. инж. Йордан Начев – бивш дългогодишен ръководител на Центъра за разузнавателна подготовка на състава в Националната разузнавателна служба, сега Държавна агенция "Разузнаване“, експерт и преподавател по геополитика и проблемите на сигурността. Радвам се, че сте наш гост. Проф. Начев, приоритет №1 трябва да е националната ни сигурност, но напоследък у нас се случват доста инциденти и убийства, които са сигнал за големи пробойни и може би неадекватна политика. Проф. Начев, търси ли се генезиса на нещата в цялост или като отделни компонент? 

На вашия въпрос какво мога да кажа? Националната сигурност е параметър с много подпараметри, така да ги нарека, с много фактори, които би трябвало да се вземат предвид. Ако се търси решение на въпроса в цялост, според мен първо трябва да се тръгне от определяне на интересите на страната. Тези интереси биха могли да бъдат геополитически, регионални, национални. От друга страна, интересите могат да бъдат дълготрайни, краткотрайни и временни. След като се определят интересите на страната, трябва да се дефинират преките заплахи, които пречат за решаване на тези интереси. Заплахите също могат да бъдат регионални, от геополитически характер и национални. Аз не съм убеден, поне засега не съм видял да се даде ясна дефиниция както на заплахите, така и на интересите на страната. Това всичко, което говоря, засяга здравеопазване, национална територия, сигурност на територията на страната, международните отношения и т.н., да не ги изброявам. Доколкото ми е известно, много опити бяха направени. Даже аз съм участвал в един от първите за създаване на Концепция за национална сигурност, но общо взето, очевидно нещата не се решават по този начин, по който ги описах.  

А по кой, г-н Начев? Защо не се решават и по кой могат да бъдат решени? По какъв начин според вас държавата може да съсредоточи сили, които да бъдат пряко насочени към управление на рисковете за сигурността? 

Първо трябва да се осигури приемственост в тези структури, приемственост в хората, които работят в тези структури, и това означава да не се преминава през две-три години към масови уволнения, назначаване на "свои“ хора. И това всичко зависи от политиците, които управляват страната. Аз ще ви кажа от личен опит, а както и от впечатленията, които имам, и от становищата на партньорите, чуждестранните партньори, с които работим, и държавата разчита и на тяхната помощ, общо е твърдението и убеждение е това, че един специалист, особено един оперативен работник в специалните служби… Между другото, да уточня – специални служби, това са разузнаване и контраразузнавателни служби. МВР няма нищо общо с това. МВР е министерство, което трябва да осигури правозащитната ситуация в страната и сигурността вътре в страната. А един работник в спецслужбите става пълноценен след около седем години, шест-седем, ако се развива добре. А в МВР поне три-четири години той трябва да работи под пряко ръководство на своите ръководители. И при това положение смяната на тези хора периодично, на техните ръководители създава една несигурност в страната. Многократно са ме питали мои студенти, които са оперативни работници даже, дали да напуснат и аз винаги съм им казвал: недейте да напускате, а работете за сигурността на страната. Техните оплаквания бяха от сорта на "Спри по този случай, повече няма какво да се работи“, или пък "Много малко работиш в определена насока“. "Когато аз – казва човекът, – навляза в дадена ситуация, много често ми се казва "Стига дотук, повече недей да работиш“. Виждате ли как стоят нещата? 

В тази връзка, как коментирате оставките, които бяха подадени вчера,  главния секретар на МВР Петър Тодоров? Той подаде оставка. 

Силно се съмнявам, че тези висши ръководители на МВР имат пряка отговорност към случващото се в страната, но просто тези оставки са наложителни по политически причини и от лични чувства за отговорност. Трудно ми е да кажа каква е тяхната вина. Това няма да реши въпроса според мен. Въпросите са много по-сложни. Те са и от структурен характер, и от организационен. Мисля, че ще бъде винаги трудно на МВР да защити адекватно границите на страната, защото това, между другото, е и малко извън неговите прерогативи по дефиниция с какво трябва да се занимава то. Това нахлуване и минаване през границата може да спре само с адекватни мерки по невъзможността да бъде предприето от някой.  

А мерки от кого? Какви мерки и от кого да бъдат предприети, за да не се задълбочава проблемът с миграцията и да се предотвратят жертвите при охрана срещу мигрантския натиск? 

Бих казал, че тези мерки, които трябва да се вземат, не са изцяло от национален характер. Тук трябва да се вземат и въздействията, които се оказват от политиката извън България, да кажем и на Европейския съюз. Направете сметка – Мароко не е територия с военни действия. Къде се намира Мароко, къде е българо-турската граница – как тези мароканци са стигнали до нашата граница със съседа ни? После имайте предвид – то на всички е ясно, и пиле не може да прехвръкне в граничния район на Турция, ако някой не ги пусне. Така че нещата опират и до двустранни отношения, до геополитически решения по отношение на Европа, каква политика трябва да бъде взета обща за Европейския съюз, където и ние ще участваме в тази политика. Между другото, мисля, че точно поради неадекватните действия на Европейския съюз по отношение на мигрантите това е една от основните причини да имат обструкции за приемането ни в Шенген, защото ние сме външна граница, а при положение че се защитават правата на мигрантите, които на практика са престъпници във всяко едно отношение и в българското законодателство, и в международното, тук нещата явно трябва да се търсят в малко по-обширен план, не само национален. 

Проф. Начев, необходима ли ни е тогава нова външнополитическа стратегия, която ясно да очертае националните ни интереси? 

Външнополитическата стратегия се изготвя от правителството, а се реализира от служителите, които са в това министерство, от техния подбор, от тяхната квалификация. И при всички случаи външната политика е работа на тези, които управляват страната. Това е изпълнителната власт. 

Но необходима ли ни е нова такава според вас, външнополитическа стратегия? 

Външнополитическа стратегия какво означава? Да се пренасочим към някои други външни фактори, които тепърва се появяват на международната арена или да продължим в този избор, който сме направили. Ние сме го направили този избор и външнополитическата ни стратегия трябва да бъде в синхрон с външнополитическата стратегия на нашите партньори. 

Добре, тогава бих задала подобен въпрос, но необходима ли е нова за България ориентация в схващанията за риска и сигурността като цяло? 

Рисковете веднага ще проличат, ако се върна към първия ваш въпрос, когато се определят ясно и интересите, и заплахите на страната. Тогава ще се определи и степента на риска за една или друга наша политика или интерес, който защитаваме.  

Проф. Начев, по какъв начин резонира нестабилната политическа ситуация в страната на националната ни сигурност? Въпросът ми може би е реторичен, но вашето мнение? 

По какъв начин реагира? 

Резонира, да, по какъв начин влияе политическата ситуация в страната на националната ни сигурност? 

Ами действията на политиците в момента, в продължение даже на година вече, са напълно неадекватни на ситуацията в страната. Вижте ги и в момента какви са приоритетите в трудно организираните дебати в парламента. Те не засягат нищо съществено по отношение на сигурността на страната, по отношение на сигурността в управлението на страната. Да не говорим и за предотвратяване и на външни заплахи. Аз чувам само обвинения: "А вие кога бяхте? Какво направихте, като досега… Ние ще направим това и това“. Но в края на краищата, политиците се държат неадекватно, за съжаление.  

А можем ли да постигнем едно обезпечаване на националната сигурност и прилагане на модерни политики по национална сигурност? Вие се занимавате с геополитика, виждате и другите държави какво правят – възможно ли е в нашата страна да се приложат по-модерни политики по национална сигурност? 

Възможно е, ако политиците решат, че трябва да защитават и своето собствено достойнство, и достойнството на страната. Възможно е. Всяка държава защитава своите интереси по начина, по който й позволяват и структурите, и управлението на страната. Виждаме Полша как действа. Тя се оформя като една вече супер европейска сила по отношение на сигурност, на войска и т.н. Аз бих попитал, като говорят нашите политици, че небето ни, земята ни е гарантирано защитена от нашите Въоръжени сили, да кажат и колко са тези Въоръжени сили, какви възможности имат, а не само да приказваме. Да се надяваме на това, че ние сме членове на НАТО и има кой да ни защити. Виждате какво стана – два члена на НАТО, Турция и Гърция, имат редовно проблеми. Всяка страна се мъчи да защити своите собствени интереси в това отношение. Между другото, там нещата сигурно ще ескалират. Аз преди около десетина години писах за тези в Източното Средиземноморие, залежите на газ и нефт, и предвидих. Това го има написано преди години, предвидих тези противоречия между Турция и Гърция, а те са ни съседи. Те така или иначе ще ни засегнат. Къде е нашето място в този конфликт? Ето, виждате – сигурността на страната е многофакторен елемент. Има геополитически характер, има регионален характер, както казах, и национален.  

Проф. Начев, благодаря ви за този разговор. 

Благодаря и аз.


Още по темата: общо новини по темата: 31
23.12.2022 »
28.11.2022 »
24.11.2022 »
24.11.2022 »
24.11.2022 »
24.11.2022 »
предишна страница [ 1/6 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 28.11.2022 г.
0
 
 
МНОГО ПРАВИЛНО ГОВОРИ ПРОФЕСОРА!!! ШАПКА МУ СВАЛЯМ!!! ТОВА БЕ РЕЗУЛТАТ ОТ НЕРАЗУМНАТА ПОЛИТИКА НА АНГЕЛА МЕРКЕЛ ТЯ БЕ МНОГО БЛАГОСКЛОННА КЪМ БЕЖАНЦИ-И РРЗУЛТАТА Е НАЛИЦЕ!!!
Коментарите са на публикуващите ги. Sofia24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Малолетни нападнаха служител в България мол
Сътресения в БСП и избор на нов председател
Хороскоп за деня
51-ото Народно събрание
Катастрофи в София
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията