ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Проф. Даниела Дженева: В Ансамбъл "Тракия" търсим новаторски форми, нещо, което не е създавано досега | ||||||
| ||||||
Г-жо Дженева, разкажете ни малко повече за това как е създаден ансамбъл "Тракия", кой е неговият основател? Ансамбъл “Тракия" е създаден преди почти 50 години. През 1974 г. есента, започват първите конкурси за певици, за музиканти, за танцьори. И съвсем естествено е, първите кадри са от Академията за музикално и танцово, изобразително изкуство, която по това време се наричаше Висш музикално-педагогически институт. Същата 1974 г. стартира катедра “Хореография". Две години преди това са се разкрили специалностите “Инструментално и вокално" в “Инструментален фолклор" и възниква идеята, ансамбълът е създаден като държавен към Министерството на културата. Но тогава ръководството на културата на държавата преценява, че с този потенциал от млади студенти, е много хубаво да се създаде една творческа лаборатория, тогава я наричаха ансамбъл “Тракия". И така стартират първите репетиции, като задачата е била да се направят 15-20 минути едно представяне на регионалния фолклор, въобще едно представяне на този ансамбъл. Но с първата премиера на 5 септември 1975 г., ансамбълът с първите ръководители и изпълнители излизат с час и половина програма, която зашеметява публиката, всичко естествено е премиерно. Първият главен художествен ръководител и хореограф е Кирил Дженев, диригент на хора е Стефан Мутафчиев, а диригент на оркестъра е Николай Стойков. Имена и творци, които са се доказали много преди да се създаде ансамбъл “Тракия". Всъщност, идеята е била на Кирил Дженев, така ли? Идеята е, в голяма степен е на проф. Асен Диамандиев, по това време е ректор на Академията. И той пита Дженев, “абе ти какво ще кажеш, съгласен ли си?" И Дженев веднага откликва, той напуска другите неща, другата си месторабота, идва в Пловдив, събира екип. Фактически и тримата големи ръководители са преподаватели в Академията по това време. Дженев основава катедра по “Хореография", проф. Стойков е доайен на музикалното изкуство по това време, Стефан Мутафчиев е доказал се композитор, заедно с потенциала на младите хора, те правят един прекрасен ансамбъл. А защо се твърди, че ансамбълът е новатор в музикалните и танцови форми? Защото до този момент, до 1975 г. вече има много ансамбли, ансамбъл “Филип Кутев" и редица други общински вече са създадени, и техните концерти са редуване на хор, който пее три акапели, един танц, оркестъра нещо изсвирва, и така един концерт, който свършва едното произведение и започва другото. Докато в “Тракия" за първи път програмата е построена на връзки - свършва едното музикално-танцово произведение, то предполага, прави връзка към следващото, танцьорите пеят на сцената, певиците свирят. Имаше в първата премиера женска вокално-инструментална група на певиците с различни инструменти. Този стереотип на концерт се разчупи и с първата премиера ансамбълът прави един спектакъл, който е нещо много различно и това продължава през годините да търсим новаторски форми, по-ново нещо, което не е създавано досега. Доколкото знам, хорът на Ансамбъла имаше номинации за наградата “Грами", нали така. Разкажете ни за това! Абсолютно, абсолютно. Хорът на Ансамбъла в началото на 90-те години има няколко изключително успешни години. Изнасяше само хорови концерти в Европа, с импресарио. Мога да кажа, че хорът на ансамбъл “Тракия" е първото българско изпълнение в зала “Олимпия" в Париж. Това беше началото на 90-те години и по този повод са номинирани момичетата, заедно със Стефан Мутафчиев за “Грами", което е голямо признание. Кажете сега за детската школа към ансамбъла. Как палите интереса у тези малки деца към фолклора? Знаем, че това е нещо, което е от миналото. Как така тези деца, които са запалени по компютри, по съвременни технологии, идват в залата и танцуват, или пеят? А, идват с голямо желание. Идеята за детската школа възникна през 2010 г., искахме нещо да променим, нещо да разчупим и така направихме, тогава все още имаше и такива, освен електронните реклами, имаше и хартиени. Посетихме всички детски градини и основни училища, за да поканим, който иска да заповяда. Не знаехме какъв ще е резултатът. Но се събра група, а тези деца се увеличават с всяка година, сега направихме, дори подминахме 10 години на детската школа. Но искам да кажа, че от години в Ансамбъла правим ученически концерти, образователни, за малките дечица от детските градини и от отделенията, за пролетния цикъл - великденските обичаи, и зимния цикъл - коледните обичаи, съответно с такава програма, с водеща, която им говори, обяснява за костюмите, за инструментите. Представяме им такива обичаи, те пеят, хващат се да играят. И фактически винаги сме били много отворени към децата, защото децата са бъдещето на страната. И ходят на концерти в чужбина, може би? В чужбина не, още не сме ги изпращали, но всяка година си имат концертна дейност, ходят и на фестивали, и на конкурси, и на лагери сме ги пращали. Това деца на каква възраст са? Ами деца от 6 години до завършване на гимназия имаме, като все пак има и някои по-мънички, защото те са в семейството с братче, сестриче, две сестрички, имаме и на 4 и 5 години. Но 6 години е нормално за детето да започне да се занимава с танци. Колко деца имате в школата? Почти 150. Това са и младото попълнение на големия Ансамбъл след това, нали така, след като станат на 17? Разбира се, тази година за първи път имахме абитуриенти, 4-5 човека завършиха. Добре дошли са, мислим, че едното момче ще дойде. Какво по-естествено от това, след като заедно правим концерти, те репетират при нас, в нашите зали, да има една такава приемственост. Какво ви предстои сега, предстои ли ви някаква изява в скоро време, да кажем? Много ангажираща изява ни е тази на 6 септември, когато е празникът на Пловдив. По наша идея, във връзка с 50-годишнината, която предстои догодина, сме започнали различни концерти да организираме, да репетираме. И на 6 септември ще направим концерт с Гвардейския духов оркестър на сцената на Античен театър от 19 часа, като тоналността на двата оркестъра е много различна - на духовия оркестър и на битовия. И фактически, всичко, което колегите ще изсвирят, ще изпеят, се пише наново и се репетира. Вече направихмеь по средата на лятото, по средата на юлиь първата ни съвместна репетиция. Другата седмица пък ние ще отидем в София да направим още една. И на 6 септември, не е правено такова нещо досега, такъв концерт не се е случвал. Да, Гвардейският духов оркестър и вашият ще свирят заедно, това ли е, което не е правено досега? Едновременно, да, сега се пишат партитури, щимове. Някои от нещата са известни, емблематични, северняшки, родопски, но съвместното им изпълнение се случва за първи път. Ще бъде уникално, наистина. Почти не минава изява в града, а и не само в града, без Ансамбъл “Тракия" и този път почитателите ви трябва да очакват нещо грандиозно с духовия оркестър съвместно, нали така? Надяваме се, подполковник Ради Радев, който е диригент на Гвардейския духов оркестър, творческият му път е тръгнал от Ансамбъл “Тракия" като музикант, като диригент на оркестъра преди повече от 20 години. И двата колектива подхождаме с голямо желание да се случат нещата. Да, това значи, че ще се случат. Благодаря ви! |
Още по темата: | общо новини по темата: 87 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/15 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Голям шеф в банка и работещ в телевизия изнудвани с голи гей снимки
12:26 / 25.11.2024
След като влак дерайлира край София: Възстановено ли е движението?
08:32 / 24.11.2024
Слънчева неделя с температури до 10 градуса
08:29 / 24.11.2024
Абонамент
Анкета