ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Придружителите на 17-годишни шофьори ще носят отговорност при катастрофа | ||||||
| ||||||
Отговорност Според експерти непълнолетните лица носят само ограничена наказателна отговорност. Това важи за диапазона 14-18-годишна възраст, когато лицата могат да бъдат отговорни за престъпление само ако се докаже, че са могли да разбират свойството и значението на деянието и да ръководят постъпките си. Това води до разнопосочна съдебна практика и до вариращи според съдебния състав присъди. В момента в Наказателния кодекс фигурират няколко текста, касаещи деяния на шофьори на МПС. Сред тях са причиняване на телесна повреда или смърт при шофиране, управление на автомобил с над 1,2 промила алкохол в кръвта или след употреба на наркотици, хулиганство и грубо нарушаване на обществения ред при шофиране, както и осъществяване на обществен превоз без лиценз. "При всяко едно от изброените деяния придружителят ще носи отговорност. Защото, ако не носи отговорност, то тогава каква е въобще ролята му и защо въобще е необходимо да е там“, реторично заяви за "Телеграф“ Красимир Георгиев, председател на най-голямата у нас организация на автошколите – Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ). Според него тази отговорност ще направи и самите придружители по-внимателни и по-малко охотни да придружават младежи. Определение Според него, за да заработи системата добре, е необходимо придружителят на тийн шофьора да бъде много строго дефиниран в законодателството. Целта е да не се стига дотам лица без стаж и умения, както и с купени книжки, да играят ролята на придружители на все още неукрепналите млади шофьори. "Идеите на Европейската комисия, вече подкрепени от Европейския парламент, са добри, но на родна почва може да доведат до сериозни проблеми. Аз твърдя, че в момента у нас има поне 500 000 водачи с купени книжки. Как ще гарантираме, че такива няма да станат придружители на млади водачи“, каза Георгиев. За да се избегне това, според експерта придружителите трябва да са пълнолетни, правоспособни водачи с определен стаж, но това няма да е достатъчно. Те задължително ще трябва да минат и през изпит, с който да придобият придружителска правоспособност. Изпитът ще е сходен с този за книжка, но с по-малко въпроси, касаещи най-ключовите положения в Закона за движението по пътищата, покриващи основните рискове в движението. Сигнализация Практиката водачи да шофират още на 17 с придружител вече съществува в няколко европейски държави, сред които от началото на тази година – Франция. В редица от тях автомобилите, управлявани от такива водачи, трябва да бъдат означени така че останалите участници в движението да са информирани и да проявяват внимание и толерантност към съответния автомобил, предава "Телеграф". Две нарушения в първите две години и пак на изпит Съгласно гласувания от ЕП пакет навсякъде в ЕС се налагат по-строги правила и административни санкции за водачите през първите две години, откакто са придобили шофьорска книжка. Такива на различни нива има в редица страни членки и в момента. В България единственото ограничение за тях е, че получават половината от редовния размер контролни точки, който е 39, и той им се възстановява едва ако две години нямат тежки нарушения. Според експертите обаче това е твърде либерална политика и правилата трябва да се затегнат. "В много европейски държави правилото е, че ако в първите две години допуснеш два пъти някое от следните тежки нарушения – отнемане на предимство, неправилно изпреварване, минаване на червено, превишение на допустимата скорост и др. - отиваш на проверочен изпит. И ако го издържиш, започват нови условни две години, в които важат същите правила“, обясни Георгиев. Сред правилата, които ЕС налага, е и свалянето на лимита за алкохол през първите две години до нула. Искат препитване на всяко десетилетие Водачите да минават през изпит при всяко подновяване на шофьорската си книжка, искат от бранша на автошколите. Причината е, че Законът за движение по пътищата се променя твърде често, а у нас има много водачи, които имат книжка, но не шофират активно. "Представете си лице, които има книжка, но не шофира. Минават 10 г. Книжката изтича, лицето си вади нова. И след още пет години решава да подкара автомобил. Това са 15 години след последния път, когато е сядало зад волана. Това не трябва да е допустимо“, заяви Красимир Георгиев. Според него този проверочен изпит ще е съкратен вариант на основния, като вместо 45 въпроса водачите ще трябва да отговарят на 15, сред които ще са най-рисковите ситуации на пътя, както и въпроси, свързани с изменения в закона, които са се случили през последните 10 години. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Влак с близо 60 пътници дерайлира на гара в София
20:05 / 23.11.2024
Катастрофа затруднява движението по Подбалканския път
17:01 / 23.11.2024
Коледна приказка: Най-красивите базари в Европа през 2024
16:19 / 23.11.2024
Голям шеф в банка и работещ в телевизия изнудвани с голи гей снимки
12:26 / 25.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове? | ||
Да (578) | 53% | |
Не (399) | 37% | |
Не мога да преценя (110) | 10% |