ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Омбудсманът предлага законодателни мерки срещу колекторите | ||||||
| ||||||
Проф. Ковачева подчертава важността от спешно приемане на законодателни мерки, чрез които да се предостави допълнителна защита на гражданите и контрол при упражняването на дейностите по прехвърляне на вземания и извънсъдебното им събиране. Тя посочва, че в условията на пандемия проблемите на хората са още по-изострени заради извънредното положение, довело до намалели или дори липса на доходи. "Безспорно трябва да бъде намерено нормативно решение на тези проблеми, било то с цялостна регламентация в отделен законопроект, който се отнася до дейността по извънсъдебно събиране на задължения и правила за прехвърлянето им, било с промени в действащи нормативни актове“, пише омбудсманът. Диана Ковачева обръща внимание на факта, че през годините тази тема неизменно е била във фокуса на институцията и по нея са предприемани редица действия. Отправяни са препоръки в годишните доклади, сезиран е главният прокурор, в писма до председателя на Народното събрание и министъра на правосъдието са поставяни основните проблеми на гражданите с колекторските фирми, за които те са сезирали институцията. Омбудсманът предлага конкретни мерки, които да залегнат в проекта на закона: -Вземанията срещу потребител да са непрехвърлими, освен ако същият не е дал изрично и в писмена форма съгласието си за това, при това преди прехвърлянето и в индивидуално уговорена клауза в договора -Задължително предоставяне при поискване от страна на длъжниците на коректна и точна информация какво са изплатили и какво остава да дължат -Уведомяване за прехвърлянето от предишния кредитор като се посочи кой е новият кредитор; основание и падеж на вземането; общият размер на дължимата сума; общият размер на платената сума; банковата сметка на кредитора; ограниченията за новия кредитор да начислява такси, неустойки, санкции и лихви, които не са предвидени в договора -Създаване на специален регистър на фирмите за събиране на вземания - подробно описание на процедурата по несъдебно събиране на задължението с предвидени изрични забрани и ограничения за колекторите -Предвиждане на глоби и санкции при неспазване на законовите разпоредби Засилване на контрола като се предвиди например прекратяване на регистрацията при няколко нарушения Освен проблемите с колекторските фирми, жалби до омбудсмана се изпращат и за бързите кредити. "Искам да обърна внимание на факта, че освен проблемите с колекторските фирми, в своите жалби до мен, гражданите поставят и въпроси за нуждата от законодателни мерки за контрол върху фирмите за бързи кредити и за решаване на проблема с вечния длъжник чрез приемане на закон за несъстоятелността на физическите лица “, пише още общественият защитник. Ковачева акцентира върху факта, че нашата страна остава единствената в Европейския съюз, която не предоставя възможност на длъжниците, които обективно и трайно не могат да погасяват своите задължения, да решат този проблем. Тя изрази готовността си за включване на експерти от институцията на омбудсмана в работната група по изработване и обсъждане нормативни промени, чрез които да има адекватна защита на гражданите в отношенията им с колекторските фирми. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Обстановката на АМ "Тракия" – в ролята на репортери са самите шофьори
08:28 / 30.11.2024
Животновъди от района на Велинград посрещнаха изгрева с нов протест
08:27 / 30.11.2024
Доц. Наталия Киселова: Искам да се извиня на всички български граждани
11:01 / 30.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета