ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Никола Стоянов: На базата на дерогацията, която действа у нас, категорично трябва да имаме най-ниските цени на горива в ЕС. Защо не е така? | ||||||
| ||||||
"Знаете рафинерията е на Черно море, то е затворено, и има два варианта за снабдяване с петрол - или чрез някоя от държавите от Черноморския регион, или през Босфора, но той е изключително натоварен. Няма да коментирам цените, които няколко пъти там се вдигаха, но е много натоварен - чака се над 30 дни да премине кораб от там, не могат и да преминават танкери - само до 5000 тона. Логистиката би била много сложна, ако трябва да се доставя суров петрол извън Черноморския регион. Най-важното е всички предварително да са подготвени за този момент (бел. ред. падането на дерогацията). Той ще доведе до поскъпване, но това е добрият вариант, лошият е да няма горива за известно време", каза още Стоянов. Видимо е, че при предишното редовно правителство (до м. юли 2022 г.) цените на сорта "Уралс" падат рязко, а цените на горивата в България се качват рязко и ние като служебно правителство ги заварихме около 3,50 лева (м. август 2022 г.), каза бившият икономически министър. "Видно е, че по време на служебните правителства успяхме за 10 месеца да свалим цените до 2,30 лв. За съжаление, следващото правителство на ПП-ДБ с премиера Николай Денков, откакто застъпи, отново цените се покачват. Това са фактите - при правителствата на "Продължаваме промяната" цените растат постоянно нагоре и може би това дава повод на техни политически опоненти да ги обвиняват". Моментът с данъците на "Лукойл" също е много интересен, смята Никола Стоянов. "Защо 10 години назад единственият период, в който "Лукойл" са платили някакви минимални данъци, около 3 милиона лева, е бил по времето на служебното правителство на Стефан Янев. И миналата година, след преговорите с "Лукойл", в които успяхме да ги убедим да преместят икономическата си дейност в България - те започнаха да плащат реално данъци тук от декември месец. Тогава беше първият транш - 89,5 милиона, от които 72 милиона бяха данък свръхпечалба, който ние им наложихме, а 17 милиона бяха авансов корпоративен данък. На тримесечие се плащат тези данъци затова отново през месец март те платиха 126,5 милиона - т.е. за 5 месеца "Лукойл" плати 214 милиона лева данъци. От тогава дали са продължили да плащат, надявам се, нямам информация, би трябвало през юни и септември да е имало плащания, така че това, което ние постигнахме - да преместят икономическата си дейност тук да дава резултати постоянно в бъдеще време", каза още той. "Абсолютно необяснимо е, че в редица европейски държави цената на бензина е по-ниска от тази в България. На базата на дерогацията, която действа у нас, би трябвало категорично да имаме най-ниските цени на горива в Европейския съюз. И ние ги имахме до юни месец, когато цената беше 2,30 лв. Категорично, няколко месеца по ред, България беше с най-ниските цени и може би това е въпрос към управляващите - на какво се дължи това? Няма логично обяснение", така коментира бюлетина на ЕК Никола Стоянов, чрез който става ясно на какви цени се търгуват горивата в страните членки на ЕС. Според бившия икономически министър отхвърлянето на предложението за бърза забрана за внос на руски нефт от "Лукойл Нефтохим" по време на заседанието на Комисията по енергетика във вчерашния ден е очаквано. "То се вижда, че през последните 2 години и половина винаги, когато нещата зависят от ПП-ДБ - цените растат и дерогацията си продължава, това е истината, а от гледна точка на бизнеса - за всеки икономически субект е много важно да има предвидимост. И това е немарливо поведение - постоянно да се сменят нещата и да има неяснота кога ще изтече тази дерогация. Да го кажат кога точно ще стане и да се реши, защото поръчките на суров петрол не стават от днес за утре, те трябва на време да поръчат от други доставчици суров петрол, с който рафинерията да може да работи и той да може на време да стигне до България, но тук не става въпрос за една поръчка. У нас възможностите за складиране на суров петрол са много малки и тук става дума за регулярни доставки. В момента на всеки 2-3 дни пристига танкер и това трябва да продължи и в бъдеще, просто танкерът да не е с руски суров петрол. Това е логистика, която трябва да се организира във времето и не съм специалист, но със сигурност има някакво техническо време просто да поръчат тези танкери и те да започнат да пристигат в България, за да не се окажем в ситуация "Лукойл" да спре да работи и тогава ще сме в много лоша ситуация. В България няма логистични наличности дори на специализирани вагони или камиони достатъчно, за да може да се смогне на вътрешното потребление". Ако "Лукойл" спре работа ще има недостиг на горива, ще започнат да се внасят такива от съседни държави, но в този обем, в който са ни необходими - няма как да станат нещата, категоричен бе Никола Стоянов. |
Още по темата: | общо новини по темата: 231 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/39 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Такситата блокират АМ "Тракия", пускат само коли на специален режим
11:43 / 20.11.2024
Задържаха моториста, блъснал баба и внуче на столичния булевард "Гешов"
08:04 / 20.11.2024
Абонамент
Анкета