
ЗАРЕЖДАНЕ...
Най-малко седем институции ще следят информацията за всичките ни пътувания | ||||||
| ||||||
Камерите, разположени вече по цялата основна пътна мрежа, записват следните данни: номер на автомобила, точно време на заснемане (плюс данни за самата камера), посока за движение, клас на превозното средство, и накрая скорост, поне където техническото устройство дава такава възможност. Тази информация е автоматично свързана в системата с личните данни на собственика на автомобила. Така на практика системата е в състояние да следи движението ви и да споделя тази информация както с държавни, така и с частни структури (самите тол оператори). С промени в Закона за пътищата, внесени от Божидар Божанов, се уточнява точен списък на държавните структури, които могат да получат достъп до тази информация. Ето кои са те: - Агенция Пътна инфраструктура, която по начало трябва да събира пътните такси и следи за валидна винетка при леките автомобили. - Прокуратурата и други разследващи органи, при разследване на престъпление. Няма да отваряме темата за доверието към разследващите органи в България. - Националната агенция по приходите - за проверка дали не се дължи данък МПС или други такси, или в хода на други разследвания за данъчни нарушения. - Агенция Митници - за контрол на вноса и износа. - ИА Автомобилна администрация - за проследяване дали автомобилите са минали задължителния годишен технически преглед. На теория би трябвало да проверява също за наличието на валидна застраховка "Гражданска отговорност", която е задължителна у нас. - Изпълнителна агенция по горите - за борба с незаконната сеч и бракониерството (още една тема, в която няма да навлизаме). - Военна полиция към министъра на отбраната, за нейните собствени цели. Достъп до информация за всичките ви пътувания ще имат най-малко седем различни държавни служби. С приетите предложения на Божанов обаче законът не позволява базите данни на тол системата да съхраняват снимки или видео, освен когато има нарушение на правилника или номерът не е ясно разпознат от системата, пише automedia. Съхранява се само информацията за самия регистрационен номер, и тя се изтрива автоматично след 6 месеца, стига да няма наказателно производство. Междувременно самите собственици на автомобили - физически или юридически лица - имат право на достъп до цялата информация за тяхното МПС през интернет страницата на Националното тол управление, след съответната идентификация. Предстои промените да бъдат гласувани и на второ четене, преди да влязат в сила. Другите любопитни изменения в Закона за пътищата предвиждат въвеждане на еднодневни винетки (сега има само такива за уикенд, седмични, месечни и годишни), както и внесеното от Костадин Костадинов предложение кръстовищата и опасните участъци задължително да бъдат оборудвани с осветление. Противно на съобщенията в доста медии, депутатите не са приели намаляване на максималната скорост по магистралите до 130 км/ч. Това е част от предложенията за изменение на Закона за движение по пътищата - различен нормативен акт от Закона за пътищата. Предложенията за промени в ЗДП бяха обединени в един общ проект и внесени наново в Народно събрание на 17 април. Тепърва предстои обсъждането им в комисии и гласуването на първо и второ четене. Изглежда почти сигурно, че по-ниската максимална скорост ще бъде приета - но това все още не е станало. |
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове? | ||
Да (592) | 53% | ![]() |
Не (410) | 37% | ![]() |
Не мога да преценя (113) | 10% | ![]() |
За контакти:
тел.: 0700 45 024
novini@sofia24.bg