ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Кристиан Вигенин: БСП като че ли се нагърбва или й възлагат повече отговорности, отколкото би следвало да носи като пета политическа сила | ||||||
| ||||||
След три дни спорове кой да оглави парламента, депутатите избраха това да е Вежди Рашидов. Корнелия Нинова – лидер на БСП, представи кандидатурата на Рашидов от името на ГЕРБ, БСП, ДПС и "Български възход“ и той бе избран за председател на 48-то Народно събрание, а след това парламентът избра и заместниците му. ГЕРБ предложи за заместник-председател Росен Желязков, "Продължаваме промяната“ излъчиха Никола Минчев, ДПС номинираха Йордан Цонев за заместник-председател, "Възраждане“ предложиха Цончо Ганев, БСП заложиха на Кристиан Вигенин, "Демократична България“ излъчиха Атанас Атанасов, а "Български възход“ – Надежда Самарджиева. Мой гост е Кристиан Вигенин от БСП, който бе избран за заместник-председател на Народното събрание. В различна светлина сякаш видяхме БСП, защото вие направихте компромис, за да заработи парламентът. Някои обаче видяха в това ваше действие бъдеща коалиция. Как ще се отрази това действие на левицата за в бъдеще, г-н Вигенин? Нека да изчакаме и да видим, че това не може и няма как да е бъдеща управляваща коалиция. Ние го казахме ясно. Поне според мен в последните години, особено пък в последната година и половина, когато вече поредица избори правим и има много спекулации кой, къде, какво, как, БСП се показа като изключително последователна партия и каквото сме заявили, се е случило. Няма случай, в който ние да сме обявили едно, а накрая да сме направили друго. Дори и в конкретния случай ние заявихме, че нашата основна задача, нашата основна цел е парламентът да започне работа и да може да бъде ефективен, и да може да взима решения. Направихме всичко, което беше възможно по наша преценка, за да се стигне до обединение около друга кандидатура, но след като това не се случи и след като три дни парламентът не можа след 10 гласувания да излъчи председател, нямахме друг ход, освен да подкрепим възможния компромис – най-възрастният народен представител да продължи да изпълнява функциите и на действащ председател на Народното събрание. А пък вие изброихте заместник-председателите. Мисля, че това е един сериозен екип, който стои пред председателя на парламента, и смятам, че с нашата помощ той ще се справи и парламентът ще работи. Ще работи, надявам се, за да приеме най-важните закони според нас, а това са бюджетът за следващата година, законите, свързани с Плана за възстановяване и устойчивост, някои социални въпроси, които имат касателство и с бюджета, но не само, и ако това успеем да свършим, рискът си е струвал. Г-н Вигенин, според Кирил Петков – съпредседателя на "Продължаваме промяната“ и бивш премиер на страната, "времето на прехода се върна“. Думите му идват точно след като Корнелия Нинова обяви номинацията на Вежди Рашидов за председател на Народното събрание. Как ще коментирате това негово твърдение? Аз не мога да си обясня на какво се дължи това, защото самият г-н Петков добре знае как стигнахме до това решение. Каква беше алтернативата – парламентът да остане блокиран и да отидем към избори, без изобщо да се е конституирало това Народно събрание. За нас това би било и щеше да бъде безотговорно по отношение на ситуацията, в която се намира страната и в която хората наистина имат нужда от подкрепа от страна на народните представители, които са изпратили там не за да се самоблокират, а за да намерят начин да отпушат работата на парламента. Единственото, което се надявам, е да не се злоупотреби и с това, защото ако в този дух продължим да работим в следващите седмици, няма да постигнем кой знае какво, но поне от наша гледна точка БСП ще се е опитала да направи и невъзможното това да се случи. Има шанс, да видим как ще продължи. А иначе, как да ви кажа, доколкото разбрах, тази оценка не е самия г-н Петков, тъй като той няма как да знае какво е преходът. Тя е оценка на неговите родители, доколкото разбрах. Да. Но да оставим политическите оценки на политиците, все пак наша е отговорността да покажем, че това не е и не може да бъде така. Няма как да се върнат годините на прехода. Г-н Вигенин, вие лично предложихте БСП предварително да заяви, че не иска третия мандат. Защо? Няма ли да изпуснете шанс да участвате във властта? Е, това беше моя лична оценка, на база на това, което видях. Защо смятам, че БСП като че ли се нагърбва или й възлагат повече отговорности, отколкото би следвало да носи като пета политическа сила в този парламент? Виждате, че в края на краищата, благодарение на нас парламентът започна работа. Без нашите гласове това нямаше да бъде възможно. Сега по отношение на правителството – разбира се, отговорността както за избор на председател на Народното събрание, така и за формиране на кабинета е на този, който е спечелил изборите. Аз мисля, че ГЕРБ, макар и мъчително, започва да разбира, че това, че са победили на тези избори, нито им дава нещо по принцип и по право, освен да опитат първи съставяне на правителство, нито могат с високомерието от позицията на победители да постигат нещо. Те могат да постигнат нещо само в условията на диалог и компромиси преди всичко от тяхна страна, защото все пак отговорността преди всичко е тяхна. Ще видим с втория мандат какво ще стане, тъй като първият на мен ми се струва изначално обречен. Защо? Защото и към момента не виждам някакво мнозинство, което би могъл да формира ГЕРБ. Ние няма да участваме нито в правителство с мандата на ГЕРБ, нито изобщо ще участваме в преговори с ГЕРБ. Това сме го заявявали много пъти, потвърждавам го и сега. А с "Продължаваме Промяната“? Ще видим с втория мандат какво ще се случи. С "Продължаваме Промяната“, ако ни поканят, сме готови да разговаряме, да участваме в усилията за създаване на правителство. И от там вече се отваря пътят към третия мандат, ако и вторият е неуспешен. Дали вторият ще бъде успешен – също ми е трудно да си представя, тъй като вие видяхте, че се самоблокират двете най-големи групи. Опитаха с председател на Народното събрание, не им се получи нито на първите, нито на вторите. Допускам, че и с правителството ще се получи така. И тогава отговорността остава за третия мандат. Но към момента, поне от това, което виждам – като че ли политическите формации не са готови да тръгнат към сериозно обсъждане за създаване на кабинет. В предишните случаи, в последните няколко избора, които се състояха в последната година и половина, БСП получаваше третия мандат, абсолютно добронамерено правеше усилия това да се случи, но когато най-големите групи не искат да има правителство, няма как някоя малка група да го направи вместо тях. Без добрата воля на големите групи една малка група не може да направи нещо. Разбира се, ако преценката е да дойде при нас мандатът, сигурно ще опитаме отново, но просто не ми се иска постоянно БСП да бъде товарена с такива отговорности и след това да получава и критики от всички страни, че не се е получило. Защото пак да кажа: с третия мандат, която и да е парламентарната група – това е една от малките групи, каквито и усиля да положи, тя не може да постигне успех, ако няма добро желание от страна на големите. Това е истината. Споменахме и колко важен е бюджетът за следващата година и приеманото му. Очаквате ли дебатите по темата отново да се окажат трудни и тежки или напротив, разумно поведение очаквате от вашите колеги? Аз смятам, че по съществото на проблемите, които имаме да решаваме, ние имаме доста близки позиции по много въпроси. Защо? Защото всички разбират колко е трудна ситуацията, в която се намира страната, и каква нужда от подкрепа имат хората и бизнесът. Ако ние не можем минимум съгласие да постигнем по тези въпроси, ставаме напълно излишни като парламент и като политически формации. Поради тази причина БСП още преди старта на парламента – помните сигурно, инициира една среща, на която да обсъдим точно тези въпроси. Да. И мога да кажа, че най-малкото се видя, че има съгласие около това – първо, за ситуацията, в която се намираме, и второ, като посока на действия, които трябва да предприемем. Сега вече конкретните параметри, те са въпрос първо на преценка на финансовото състояние на държавата. Ние неслучайно сме поискали изслушване на министъра на финансите на извънредно заседание – утре ще стане това нещо, поискали сме и изслушване на управителя на Българската народна банка. Това е за ориентация, да видим къде се намираме, и на тази база да видим кое от социалния пакет, който БСП е предложила, икономически, не само социален, и който струва ми се, намира подкрепа и от останалите формации по отношение на доходите, по отношение на цените на енергоносителите, компенсациите на бизнеса и някои други въпроси. Мисля, че можем да постигнем съгласие и струва ми се, че тук поне ще има едно отговорно отношение, а не надпревара за това кой ще бъде по-социален и кой ще обещае повече неща, макар и видимо да се задават следващи избори, за съжаление. Да, за съжаление. Дано бюджетът да не се превърне в една предизборна кампания, както повечето предполагат, с много обещания, голи обещания. Случвало се е и в предишни случаи да приемаме бюджет или актуализация на бюджета без да има ясно изразено мнозинство, което дългосрочно да носи отговорност за управлението на страната. Според мен в момента в Народното събрание има достатъчно отговорни хора, които да не поставят под риск държавата с подобно наддаване. Но в същото време и трябва да сме наясно, че в тези условия, при тази инфлация, при тази несигурност – и вътрешна, особено политически, и външна, от гледна точка на международната сигурност, хората имат нужда от успокоение, от подкрепа и да знаят, че каквото и да се случва, каквито и проблеми да има – надявам се да са временни, сигурно са временни, по отношение на установяването, връщането на стабилността на политическата система, могат да разчитат на своите представители в Народното събрание и на институциите, че ще ги защитят в тази ситуация. Хартиената бюлетина – защо според вас това е уместно решение? Законопроектът ще се гласува. Това също не е някаква нова инициатива на БСП. Излишно се търси някакъв специфичен подтекст в това предложение, кой знае защо всички се фокусираха върху него. Ние това същото сме го предлагали и в предишното Народно събрание, където един-два гласа само не стигнаха, за да може да бъде разгледано в предишния парламент. Ние си даваме сметка за всички спекулации, които ще се наговорят, ще се направят около дискусиите в Изборния кодекс. Но нашата оценка след последните два избора на практика е, че с въвеждането на изцяло машинно гласуване ние ограничихме възможността на част от българските граждани да гласуват. Макар формално това да не е така, на практика една част от българските граждани се страхуват от машинния вот, притесняват се от машините и това ги лишава от възможността да гласуват. Затова ние стигнахме до извода още миналата година, че разумното решение би било да се даде шанс на хората да избират дали да гласуват с машина, дали да гласуват с хартия. Това не е премахване на машините, а даване на възможност да се гласува и с хартия. Няма нужда да се драматизира излишно. Искам само да припомня, че и сега в секциите до 300 избиратели се гласува само на хартия, там машини няма. Да. Също и в част от секциите в чужбина също се гласува само на хартия. Мисля, че опасенията, че това ще върне купения вот и т.н., тези съмнения смятам, че трябва да бъдат адресирани с една адекватна работа на МВР, на другите институции, които имат отношение към този въпрос, с едно разумно отношение на институциите, на Централната избирателна комисия, а и на политическите партии. Може би един Кодекс на честта или на честността е нужно да бъде подписан преди следващите избори от основните политически формации. Можем от една страна да решим въпроса с гласуването така, че всеки български гражданин да не се притеснява да отиде и да гласува, от друга страна – да гарантираме, че ще бъде сложен край на това порочно явление, почти уникално за страна член на Европейския съюз, на европейска страна, като купуването на гласове, вече е отговорност и на политическите формации, не само на закона. Г-н Вигенин, вашата парламентарна група излезе с позиция до нас, медиите, в която отправихте призив към президента Румен Радев и служебния кабинет, назначен от него, да спре да се меси в работата ви. Според вашата партия служебният кабинет излиза извън правомощията си и погазва принципа за разделение на властите. В случая става въпрос за министъра на спорта Весела Лечева и нейно изказване. Как вътрешната опозиция пречи на БСП? Тук не става въпрос за вътрешната опозиция. Ние всъщност още на последното заседание на Националния съвет, всъщност първото след изборите, когато насрочихме Конгрес на партията през февруари, започнахме един много честен дебат по отношение на това къде се намира БСП, какви са стъпките за засилване на нейното влияние, защото естествено, никой не е доволен от тези резултати, от посоката, в която очевидно се развива БСП, след като избор след избор получаваме по-ниски резултати. Колкото и да е сложна средата, колкото и обяснения да имаме, фактите са такива и никой не си затваря очите за това. Но от друга страна, ние видяхме още през лятото, че служебният кабинет, министри от служебния кабинет на практика се включиха в предизборната кампания със системни атаки към лидери на управлявалите дотогава политически формации. Това бяха главно БСП и "Продължаваме Промяната“. Сега, от една страна, не отричаме правото на членове на Националния съвет на БСП да имат позиция, включително и публична, но когато си служебен министър, трябва да се съобразяваш с това. Весела Лечева не е единственият пример, но на практика трябва да стане ясно: или си член на Националния съвет – тогава освободи поста, някой друг да заеме поста служебен министър, и прави колкото искаш коментари по отношение на политическото състояние на БСП, на парламентарната група, или си служебен министър и се ограничаваш в своите действия до това, което ти е възложено като служебен министър. Ние пишем до президента, защото в края на краищата, той е човекът, който ги назначава. И аз съм убеден, че ако той предупреди тези министри, които са в лично качество там, те не представляват БСП в кабинета, ако той ги предупреди да спрат с тези коментари, да спрат да се намесват в тези неща, мисля, че биха спрели. Но изглежда това не е така. Ние какво да обясняваме на Весела Лечева или на някой от останалите? Обръщаме се директно към този, който ги е назначил. Впрочем, искам да обърна само внимание, че това не е някаква наша приумица – за намесата на служебния кабинет, този въпрос беше отбелязан и в доклада на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, които имаха мисия за наблюдение на изборите в България. Ако по този начин ще продължим, ако на тези очертаващи се следващи избори служебният кабинет отново е фактор в тях, мисля, че това вече надхвърля разумното поведение и не е логично. Ние искаме да има честно състезание и служебният кабинет е длъжен да го осигури. Честно състезание. Г-н Вигенин, коя според вас е успешната формула за правителство днес? Бих се пошегувал, че може би трябва да намерим най-възрастния, който да стане министър-председател, и така да продължим и с министерствата, но разбира се, това не може да е логиката, когато се съставя правителство. Аз не бих се нагърбил да давам подобни рецепти. Но изглежда – от това, което виждаме към днешна дата, пак да кажа, защото нека да видим как ще тръгне парламентът, може да видим едно сближаване на позиции на партии от гледна точка на тяхна идеологическа близост или на някаква друга основа. Защото бяхме обвинявани миналата седмица с избора на Вежди Рашидов, че някаква нова коалиция се създава, БСП работи с ГЕРБ. Опасявам се, че е възможно тази седмица да видим друг тип коалиции, които могат да поставят и под риск с своите решения за страната, а именно – евентуално решение за предоставяне на военна помощ за Украйна, и други решения. Какви са тези възможни коалиции, кого визирате? Ами вие знаете кои партии се обявиха по принцип "за“ подобно решение – това са ГЕРБ, "Продължаваме промяната“, "Демократична България“. Ето един друг такъв тип коалиция, която не знам дали… тя може да е ситуационна, но вече мисля, че едно такова решение би поставило под риск България от наша гледна точка, разбира се. Те имат вероятно друго мнение по тези въпроси. Тогава какво ще каже г-н Петков, ако се окаже, че по тоя въпрос гласува заедно с ГЕРБ? Аз мисля, че трябва да бъдем доста внимателни. Но какво имам предвид – нека да видим как ще стартира работата на парламента, да видим има ли някаква доза на смирение, даже бих го нарекъл, от страна на политическите формации. За мен единствената възможност, която виждам, е някакво широко подкрепено правителство, експертно. Обаче вие знаете, че БСП по принцип не е привърженик на такива решения, защото считаме, че политическите формации не би следвало да се крият зад експерти, и трябва да участват в такова правителство, такъв тип правителство, по-широко, с политически представители. Но това вече са спекулации. Аз даже не бих ги коментирал, защото всичко, което кажа – това са абсолютно едни предположения от моя страна. Задайте ми го този въпрос след седмица, може би ще мога да дам по-конкретен отговор. Ще ви го зададем. Благодарим ви за това интервю, г-н Вигенин. Благодаря и аз. |
Още по темата: | общо новини по темата: 952 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/159 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
на 24.10.2022 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Sofia24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове? | ||
Да (578) | 53% | |
Не (399) | 37% | |
Не мога да преценя (109) | 10% |