ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Красен Станчев: Рисковете, свързани с геополитическата ситуация и войната на Русия срещу Украйна, изискват по-сериозни буфери в бюджета | ||||||
| ||||||
Той обърна внимание, че е имало периоди, в които бюджет не е имало дълго време. "В последните години има такива забавяния. Но веднага след изборите, след като се конституира парламентът, ще трябва да се започне работа по бюджета. Възможно е той да се конструира доста бавно, защото не е ясно, дали няма да се повторят процедурите по избор на председател на парламента", посочи икономистът. Според Закона за публичните финанси всяко едно увеличаване на разходите и увеличаване на дефицитите, трябва да има ясен план за покриване на дефицита. Това е в момента основната причина, поради която правителството иска обсъждане в парламента. Втората причина е по-дълбока, за първи път от приемането на Конституцията досега имаме служебно правителство с работещ парламент. Парламентът е колективен орган за взимане на решения, тези решения трябва да бъдат по някакъв начин приложени от правителството. В момента парламентът е фактически отговорен за увеличаването на разходите. Преди всичко има автоматични плащания минимални работни заплати, заплати на учители, образование и т.н., които са приети със закон от парламента. Те са 3-4 такива неща, които увеличават дефицита, най-голям дял при разходите имат пенсиите. За да се балансират приходите и разходите има няколко неща, които не са лесни да се направят. И те са по-бързо увеличаване на възрастта за пенсиониране, увеличаване на времевата граница в която се изискват доброволно задължителни спестявания в частен фонд за пенсия и още други неща. Но няма бързо решение, то е много сложно и не виждам как ще бъде направено в близките 5-6 години", подчерта Красен Станчев. Според него изказванията, че 3% дефицит е опасен за България са верни. Един от изводите от рецесията 2009-2010 г. е, че 3% дефицит е доста рисков и затова през 2011 г. са променени правилата за съставяне на бюджет. От 2012 г. до 2020 г. е действало правилото за 2% дефицит, което е доста по-добре за такива условия в каквито е България, тоест, забрана на Централната банка да финансира правителството и банките. “Политическата динамична ситуация от една страна и икономическата ситуация от друга поставят България в трудно финансово състояние. Но те двете не са причината за публичните финанси и тяхното състояние в момента са политическите партии и тези, които управляват или влияят по някакъв начин на управляващите. Това нещо не вярвам в скоро време да бъде поправено, а и правилата отдавна бяха размити. Това, което се наблюдава в момента е, че към края на годината има дефицит, който не може да бъде поправен в обозримо бъдеще, и е възможно пренасянето на дефицит за следващата година. Предполагам, че има неизпълнени договори за капиталово строителство и непохарчени средства. Тези средства също могат в края на годината да бъдат формално прехвърлени за следващата година. И по този начин бюджетният дефицит може да се окаже в рамките на 3%. Но системно той е над 3% и затова е много важно да се съкратят разходите. Освен тези, които са много високи, онова, което може да се направи е да не се променя рязко минималната работна заплата, парламентът да прегласува някои автоматични правила за увеличаване на разходите за култура, образование и т.н. Образованието да се остави или на международни програми, или на частния сектор. Но това изисква и малко мислене", обясни Красен Станчев. "Инфлацията до 2% и 3% дефицит за 2025 г. нямат нищо общо с това, което трябва да се вземе като решение за влизане в Еврозоната. Има две други неща, които са много важни и те са правната готовност България да бъде член на Еврозоната. Единият критерий е решен, това е независимостта на Централната банка, но там има проблем с промените в Конституцията, които предположиха участие на централен банкер като служебен премиер в изпълнителната власт. И другото е върховенството на правото и закона. Количествените критерии за които говори г-н премиерът са ясни и те вероятно ще бъдат изпълнени в тази форма, в която присъстват като критерии. Но качествените критерии, единият от тях със сигурност няма да бъде изпълнен. Ако не се оправи това с върховенството на закона сме на светлинни години разстояние от Еврозоната, а не на ръка разстояние. Рисковете, свързани с геополитическата ситуация и войната на Русия срещу Украйна изискват по-сериозни буфери в бюджета. Трябва да има увеличаване на военните разходи, но това означава да се орежат разходи в администрацията и други разходи трябва да бъдат смъкнати, защото няма откъде другаде да дойдат средства за увеличаване на военните разходи", заключи Красен Станчев. |
Още по темата: | общо новини по темата: 94 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/16 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Жители на столичния район "Изгрев" протестираха заради презастрояването
19:47 / 19.11.2024
Румен Радев за войната в Украйна: Всяка ескалация е опасна игра с огъня
15:45 / 19.11.2024
Такситата блокират АМ "Тракия", пускат само коли на специален режим
11:43 / 20.11.2024
Карлос Контрера: Докато не се разчистят тези гета, проблеми ще има!
09:42 / 19.11.2024
Задържаха моториста, блъснал баба и внуче на столичния булевард "Гешов"
08:04 / 20.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове? | ||
Да (578) | 53% | |
Не (399) | 37% | |
Не мога да преценя (109) | 10% |