ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Евгения Пеева за новите технологии в образователната система: Децата могат да бъдат мотивирани да учат чрез ИИ, вместо да стоят в социалните мрежи. | ||||||
| ||||||
“Искаме в България да има успешни, щастливи и градивни хора - това е нашата дефиниция за лидер. Да се реализират учениците по удовлетворяващ начин и да бъдат полезни на околните. Да могат да си поставят цели, да не се отказват пред трудностите, да напредват и да не се измерват с останалите, а да търсят по-добра версия на себе си. Когато говорим за технологии, често мислим, че ако вкараме ChatGPT в домашната работа, ще си спестим време и ще имате повече време за собствените си хобита", описа ситуацията Пеева. “Нашите ученици също имат своите търсения в тази посока и тук идва въпросът защо ходим на училище и какво искаме да постигнем там? Как да накараме учениците да не преписват чрез изкуствен интелект е второстепенен въпрос - важно е да знаем какво искаме учениците да знаят. Защо един ученик преписва - защото иска да му е по-лесно или защото не знае как да учи, защото предметът не му е интересен, защото търси начин да не се провали. Поставили сме очаквания към учениците не да се стремят към личен успех, а да получат оценка и това трябва да се преосмисли", смята образователният експерт. “На какво да учим децата? За съжаление учебните програми стъпват върху наизустяването на знания, не върху осмислянето. 15-16 годишните ученици неслучайно са в дъното на PISA в Европа. Тук наблягаме на възпроизвеждането на определени знания. Трябва да балансираме тези очаквания на системата с по-високи цели", смята Евгения Пеева. Най-масовата платформа на генеративен изкуствен интелект, ползвана в света, е ChatGPT. “Препоръчвам да ползваме българската версия, за да я обучим възможно най-добре. Децата така или иначе вече ползват тази платформа за писане на домашни. Организирахме събитие в училище и открихме как младите хора използват медиите, за да добиват информация - YouTube, Tik-Tok и Instagram бяха нашите резултати. Фейсбук за тях не е мерител - то е за “старото поколение". Те така или иначе ползват ChatGPT, за да си напишат домашните. Можем да ги мотивираме с достатъчно интересна тема, за да работят по нея, вместо да стоят в социалните си мрежи. Това е предизвикателството пред днешните учители", разказа от своя опит на експерт Евгения Пеева. “В гимназията имаме предмет за създаване на собствени уебсайтове. Имаме ученици със свои лични платформи, разработени до степен ве"е да продават продукти там. Такъв е например сайт за ракетни модели. Учителят по този предмет е дал на децата задача, когато направят първата си версия, да дадат насока на ChatGPT да търсят подобрения през него за следващи версии. Ползват изкуствения интелект като ментор. Това е много ключово - да приложат онова, което генерира изкуствения интелект, да отсеят полезното за тях и да го вкарат в практика", смята образователният експерт. “Преди 5 г Гугъл Мапс беше сравнително ново приложение. Тогава редовно го ползвах, а програмата често ме лъжеше и всъщност удължаваше пътя ми. Днес, ако пътувами ползвам приложението, то дава 3 възможни маршрута. Оказва се, че когато взема най-бързия, той се оказва с най-много завои - тоест ако не помисля критично, автоматично следвам насоките на приложението, което се оказва не най-добрият маршрут за мен. Важно е качеството на пътя, по който пътувам, а не дали ще спестя минута или две. Така трябва да възприемаме изкуствения интелект - да го ползваме критично", даде образен пример Евгения Пеева. “Човешкият контакт е незаменим. Изкуственият интелект не може да замени връзката ученик-учител. Тя е фундаментална за развитието на нервната ни система и за начина ни на учене. Чатът не може да усети емоцията през невербалното ни поведение. Ковид пандемията показа, че когато живеем в изолация, нервните ни системи страдат. Трябва да живеем в общност и да развиваме емоционалната интелигентност на учениците. Изкуственият интелект ще ти помогне да съставиш прекрасна презентация, но няма да я изнесе завладяващо пред публика така, както човешкият интелект, емоция и харизма може", каза още Пеева. “Мозъкът ни е пластичен - можем да променяме начина му на действие. Учителят трябва да знае, че очакванията към учениците са да развиваме практически и меки умения, умения за решаване на проблеми, да развиваме креативните си способности. Трябва да “играем" с грешките - нашата система всява страх от грешка в учениците.Те се срамуват и това трябва да преодолеем и чрез технологията. Учениците могат да ползват изкуственият интелект като спаринг партньор в обучението си, а учителите могат да се поучат от факта, че този интелект не казва на ученика “Ти сгреши" - казва “Виж, аз знам нещо друго, различно от теб, нека ти го обясня". Имаме учители, които искат самите те да се учат и да се надскачат - това е надеждата за нашето образование", каза още Пеева. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Шофьор на тролейбус в София е със счупена ръка след бой с велосипедист
07:56 / 26.11.2024
Хора в неравностойно положение за метростанция "Бели Дунав": Пощадете ни
10:03 / 27.11.2024
Тайната падна, но съмнението остана, Ивонне разкри дълго пазена тайна
09:09 / 27.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета