
ЗАРЕЖДАНЕ...
Етнолог: На Богоявление водата има лечебна сила | ||||||
| ||||||
По думите ѝ след водосвета свещеникът на хвърля кръста във водата, а съответно ергените са надпреварват да скачат в ледените води, за да го извадят, като се вярва, че този, който пръв успее да хване кръста, ще бъде здрав и честит през цялата година. "Рано сутринта момите ходили да налеят кръстената вода, отнасяли на реката иконите от къщата, палешника, с който прекадявали трапезата на предходните кадени вечери, и отиват да ги окъпят в реката, като се обяснява, че всичко това се правело, за да бъде бяло житото, което ще се роди. После момите ритуално миели лицата и ръцете си, за да са бели и червени през годината", разказа Мишкова. Тя посочи, че като на всеки един празник, пак за здраве, окъпват и имениците. "Това, което е най-важно е, че на деня срещу Йордановден, т.е. на кръста, на вечерта на 5 януари, във всеки дом се подрежда последната кадена вечеря, като както на предходните кадени вечери се поднасят само и единствено постни ястия, разбира се, прясна пита. Обикновено ястията са постни сарми с булгур или с ориз, варено зеле, фасул, орехи, вино. Естествено обредната пита също е част от трапезата, като в някой селища на страната, така, както в Родопите, в тази специална обредна пита, се слага паричка за щастие и за късмет, а тази свещ, която се пали на трапезата за последната кадена вечеря, се запазва и когато през лятото пристигнат градоносни облаци, за да могат да прогонят облаците. Трапезата се прекадява с тамян, както на Бъдни вечер, след което стопанинът чупи питата и благославя", допълни Иглика Мишкова. |
Още по темата: | общо новини по темата: 18 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/3 ] следващата страница |
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове? | ||
Да (592) | 53% | ![]() |
Не (411) | 37% | ![]() |
Не мога да преценя (113) | 10% | ![]() |
За контакти:
тел.: 0700 45 024
novini@sofia24.bg