ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Доц. Даниел Смилов: Основни политически скандали остават висящи | ||||||
| ||||||
Г-н Смилов, защо не можем да излезем от турбуленцията на изборите? Това, което се задава, изглежда отново ще е фрагментираност на парламента. Прогнозите дават между пет-шест, дори до осем партии. Може да има и изненади, разбира се, може да се намали броят на партиите в Народното събрание, но това е една от причините и за трудността да се състави правителство. Нека да обясним на хората какво означава фрагментиран парламент, защото може би не всички знаят какво означава това. Това означава всъщност разделянето на вота на хората между множество партии, голям брой партии. Аз споменах до осем. Вероятно е в този парламент, който се задава, да са по-малко, може би шест, пак казвам, че може да има и изненади. Но по принцип именно това разделяне на избирателите измежду множество партии води до трудност за съставяне на правителство. Вторият фактор, освен фрагментацията, е, че имаме и сериозни разделителни линии между тези партии, които допълнително затрудняват съставянето на правителство. Аз бих очертал две такива разделителни линии. Едната е по-скоро геополитическа и е свързана с ориентацията на страната. Има партии, които са открито русофилски вече – това е "Възраждане“, но има и други, които така да се каже имат едно наум по отношение на геополитическата ориентация, и тук можем да разположим партията "Български възход“ на Стефан Янев, донякъде БСП. Друга разделителна линия е по отношение на ГЕРБ-ДПС – така наречения модел на управление "Борисов“. Там пък партии като "Продължаваме промяната“ и "Демократична България“, те имат проблем да се коалират с ГЕРБ и ДПС. Що се отнася до служебния кабинет, според вас той ще окаже ли влияние на тези разделителни линии по някакъв начин да се задълбочат? Една от основните задачи на служебния кабинет изглежда е да поднови преговорите с "Газпром“, да върне България към доставки от "Газпром“ и това ми се струва, че задълбочава поне малко разделителните линии. Също така очевидно е, че действията на служебния кабинет са насочени основно срещу партии като "Продължаваме промяната“, което също е някакъв вид участие в предизборната кампания. Ние сме правова държава. Спазват ли се според вас основните принципи и начин на функциониране на правовата държава? Какви са вашите наблюдения? Мисля, че не е тайна, че България има проблем с правовата държава. Правовата държава е базов принцип не само на Европейския съюз, но на всяка съвременна демокрация. Това, което ние не можем някак си да осъществим, е безпристрастното прилагане на закона. Защо? Става така, че основни политически скандали остават висящи. Спомняте си скандала с КТБ. Само преди няколко дена излезе решение от Европейския съд по правата на човека, с което се казва, че всъщност лицензът на тази банка е бил отнет неправомерно от българските институции. Виждате колко години след това се оказва, че по един от основните скандали в българския политически живот имаме базови проблеми, свързани с правовата държава. И оттук нататък вече като минем по другите скандали – да речем хазартната афера с Божков, все още нямаме окончателен и убедителен отговор от страна на българските институции по този скандал. Това е, което се случва, а причините за липсата на безпристрастни действия на съответните органи ми се струва, че се коренят в политическо и може би друго, но най-вече политическо влияние върху тях. Какъв е характерът на потенциално опасните варианти за развитието на ситуацията в нашата страна? Виждате ли светлина в тунела или напротив, задълбочаване на тези кризи, на тези проблеми, които споменахте? Най-опасните сценарии от моя гледна точка са свързани с ескалация на външните кризи спрямо България. Това са две основни, едната, разбира се, е войната в Украйна. Важно е тази война не само да приключи бързо, но да приключи по такъв начин, който не дава кураж на агресори да провеждат бъдещи агресии спрямо други държави. Това е първото и централно нещо, за което трябва да следим. Тук позицията на България трябва да бъде еднозначно срещу агресията от типа на тази, която Русия провежда в Украйна. Второто е свързаното с тази война, разбира се, развитие в енергийната сфера, ескалацията на енергийните цени, които водят до сериозна инфлация, специално в Европа. Тук отново решенията трябва да бъдат общоевропейски, защото и проблемът е общ. Един начин да бъде укротено това повишаване на цените е Европейският съюз като цяло да покаже, че няма да бъде изнудван от руска страна и от "Газпром“ с различни енергоносители. За тази цел Европа трябва да стане максимално независима не само от руски газ, и от други енергоносители. Големите икономики, специално Германия и Франция ще го постигнат до края на годината, това са го заявили, но все пак тук трябва наистина да има много координирани на европейско ниво действия, защото има държави, в които би имало трудности една такава политика да се провежда. Това са държави, които нямат излаз на море, като да речем Австрия, Унгария и някои други. Там трябва да се търсят колективни решения на ниво Европейския съюз. Това са бих казал глобалните, или поне регионални европейски измерения на кризата. Имаме си и чисто домашни, български измерения. Разбира се, имаме нужда от стабилно правителство, което да ни преведе през тези трудни месеци, които предстоят. Това е българската задача и се надявам тя да бъде решена на предстоящите избори, макар че говорихме каква е ситуацията и има опасност отново да се стигне до ситуация, трудна за съставяне на правителство. Но така или иначе, на мен ми се струва, под натиска на събитията политиците би трябвало да проявят отговорност и максимални усилия да положат, за да не остават страната неуправляема в тая беда, в която като цяло е попаднала не само тя, но и Европейският континент. И това е едната задача. Другата, разбира се, вече са съдържателни въпроси. Аз пак ще кажа, че България сама не може да овладее ситуацията с инфлацията, но това, което можем да направим, е да съдействаме за добро колективно решение на европейско ниво, от една страна, и от друга страна, в България да бъдат предприети много прецизни мерки за подпомагане на тези бизнеси и тези граждани, които са най-нуждаещи се. И сега държавата дава немалки помощи и компенсации за повишаването на цените, но един от проблемите е, че те не са добре таргетирани и компании, които печелят много от настоящата ситуация, също получават компенсации, което е изразходване на публичен ресурс по неефективен начин. Това трябва да се промени. "В изпитанията ще оцелеят онези държави и народи, които осъзнаят общата си съдба и надмогнат лутанията на егоизма“ – думите са на президента Румен Радев от вчера, по време на честванията на Деня на Съединението в Пловдив. Какво е важно да направят, г-н Смилов, политиците през този един месец? Ще надмогнат ли егоизма си според вас? Да, това надмогване на егоизма има две измерения. Едното е национално, а другото е наднационално. Наднационалното е това да се търсят решения в рамките на Европейския съюз, които са дългосрочни и изгодни за всички. И тук България трябва също да се замисли дали с тая политика, която провежда, максимално съдейства за най-рационалното решение на европейско ниво. На национално ниво, разбира се, трябва да се стигне до съставяне на правителство. Аз не мисля, че партиите трябва да изоставят всичките си основни приоритети и да се търси някаква формула на всяка цена. Много популярна е тая идея, че да речем, трябва да забравим за борбата с корупцията, за правовата държава, тъй като те не са важни в момента, да се търсят някакви евроатлантически коалиции, без акцент върху правовата държава. Все пак не бива да се забравя, че правовата държава и върховенството на правото са ключова евроатлантическа така да се каже ценност. Аз не виждам как може да се изгради коалиция, евроатлантическа, която да пренебрегва открито точно тези принципи. Така че има трудности пред съставяне на правителство. Трябва да се правят отстъпки от различни политически играчи и ще видим дали те са готови за тях. Пак казвам, ситуацията е достатъчно сериозна. Кого визирате? Да речем от една страна ГЕРБ и ДПС застават зад тая позиция че моментът не е да се оправят въпросите по правова държава да речем, трябва да се заложи на други приоритети – борба с инфлация и прочие, и прочие. Това е аргумент, който би създал трудности за сформиране на коалиция, по-широка коалиция, особено с партии като "Продължаваме промяната“ и "Демократична България“. Това го виждам като един от препъникамъните, а и това е един от централните въпроси, който ще излезе пак след изборите, ако не и преди тях – за съставяне на коалиции. Има и други, разбира се. Говорихме за геополитическата тема – тя също е един такъв препъникамък. Времето ни напредна, финални думи, г-н Смилов? Финалните ми думи са, че е сложна ситуацията. В крайна сметка, България мина през три парламентарни избора миналата година, нямахме особено нужда от четвърти, и то предсрочни парламентарни избори, но така или иначе, все пак в една демокрация изборите решават кризисни ситуации. И аз се надявам както на мъдростта на избирателите, така и на отговорността на политиците след 2 октомври да имаме решение, което да е достатъчно добро за сегашната ситуация, която е трудна, но все пак хората не трябва да остават с впечатление, че сме в някаква безизходица. Напротив, България има ресурсите да се справи с различните кризи, както и самият Европейски съюз. |
Още по темата: | общо новини по темата: 914 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/153 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Такситата блокират АМ "Тракия", пускат само коли на специален режим
11:43 / 20.11.2024
Задържаха моториста, блъснал баба и внуче на столичния булевард "Гешов"
08:04 / 20.11.2024
Абонамент
Анкета