ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Доброслав Димитров, БРАИТ: Умението да се ориентираме в технологичността е новата грамотност
Автор: Екип Sofia24.bg 11:35 / 21.10.2024Коментари (0)1132
©
Бъдещето е технологично и умението да се ориентираме в технологичността е новата грамотност. Математиката е много съществена част от това технологично бъдеще. Това каза председателят на Българската работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ) Доброслав Димитров в предаването "Утрото на фокус" на Радио "Фокус" с водещ Ася Александрова. 

Въпреки това много малко деца у нас избират да се развиват в профили като математика. Причините за това според него са комплексни. "Може би има неразбиране от какво ключово значение е познанието и развитието в тази област. Все пак математиката изисква и доста по-голямо усилие в концентрацията и най-вече последователност. При нея има линейност и трябва от детска възраст да инвестираш в тази посока", обясни Димитров.

Според резултатите от проучването на Института за пазарна икономика България е на последно място по процент хора в зряла възраст, които се връщат към образованието и повишаването на квалификацията си – едва 1%.

"Това е огромен проблем в една икономика и реалност, която е изключително динамична. Всички ние ще трябва да сменяме професиите си през 3-5 години и ако не влагаме в себе си, в постоянно повишаване на квалификацията, все повече ще има структурно разминаване между това, което е реалността, и това, което хората имат като умения", подчерта Доброслав Димитров.

Затова според него е необходима радикална реформа в системата на образованието  и общото и специфичното образование да се развиват паралелно. За тази цел е необходим обществен разговор, в който да се включат МОН, учителско съсловие, родители, смята председателят на БРАИТ.

"Когато системата е с твърде завишени изисквания откъм материал и знания, това, което се случва, е, че постигаме изключване на огромна част от децата, които виждайки, че не могат да се справят, избират въобще да не се опитат и тотално изпадат от образователната система. Трябва да правим разлика между общото и по-специфичното образование, което развива специфичния талант. Тези две концепции не се бият, но и двете са необходими“, заяви Димитров.

Сегашната образователна система на целия Запад е създадена преди 250 години. Тогава образованието е изравнено, еднакво и последователно и учителят се третира като източникът на информация. "Това е било вярно преди 150-250 години. В момента информацията е навсякъде. Сега имаме нужда от друг вид умения. Проблемът не е в достъпа до информация, а в това да отсеем правилната информация. Образованието трябва много дълбоко да бъде трансформирано към това да можеш да мислиш критично, да отсяваш правилната информация, да можеш да си създаваш собствено мнение и тези, с които да можеш да се ориентираш в непозната обстановка. Повтарянето на информация не просто не е полезно, а е вредно", подчерта Димитров.

Затова според председателят на БРАИТ е необходимо разтоварване на учебните програми и отпадне на половината или дори на 2/3 от съдържанието по някои предмети. По този начин учителите ще имат време да развиват критичното мислене на децата, обясни той.

"Ролята на учителя е по-скоро да се върне към корените си – той е този, който провокира, който кара да мислиш, който вдъхновява, който е ментор. Тази роля на учителя е изконна и не само че няма да се промени, а все повече ще има нужда от това. В момента, дори един учител да има цялото желание на света да преподава по такъв начин, реално няма възможност, защото материалът, който трябва да бъде преподаден по стандарт, не му дава време за анализи. Голямата промяна, която би могла да стане централизирано, е не да си задаваме въпроса какво да махнем от материала, а какво да оставим", обясни Доброслав Димитров.

ChatGPT може да бъде инструмент за учителя и не трябва да се възприема като заплаха. "Не само че не трябва да се отрича и забранява, защото децата вече го ползват и най-вероятно го ползват глупаво. Много по-добре е заедно с децата да видите как би могъл да бъде полезен за всички участници, домашните да бъдат давани така, че да бъдат реализирани с този инструмент. Това е инструмент, но изключително мощен инструмент и ако един човек прояви творчество и изобретателност, може да направи чудеса с него. И това трябва да бъде ролята на един учител – да провокира", смята Димитров.







Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Войната вУкрайна
51-ото Народно събрание
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Зима 2024/2025 г.
Никулден 2024 година
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията