ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Борислав Ангелов: Съставяне на правителство с първия мандат е възможно само ако 11 народни представители решат да не са на работа
Автор: Екип Sofia24.bg 13:01 / 12.12.2022Коментари (0)431
© Sofia24.bg
Политологът Борислав Ангелов в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България" на Радио "Фокус"

Гост в студиото при мен е политологът Борислав Ангелов. Г-н Ангелов, започвам направо. След около два часа предстои срещата на "Дондуков“ 2, на която проф. Николай Габровски ще върне мандата, изпълнен със състав на проектокабинет и министри, подбрани лично от него. Какви са прогнозите, ще бъде ли подкрепен и възможно ли е съставянето на правителство с първия мандат?  

Към заявките, които ги имаме днес от страна на парламентарните групи, е невъзможно, освен ако не се случи някое чудо и 11 народни представители да решат да не са на работа и да не са в залата на парламента, да падне присъствието и да мине едно правителство с гласовете на ГЕРБ, ДПС и на "Български възход“. Те тогава ще имат 115 гласа. Ако са по-малко с 11 народни представители, от другата страна ще има 114. Така че такъв вариант е възможен. Но дали ще се случи – това е друга тема. Но все пак ще имаме за първи път внесен проект на правителство от миналата година горе-долу по същото време в парламента, отново да се обсъжда, след като през лятото имахме три връчени неуспешни мандата.  

Ето, вие казахте, че шансовете са малки да бъде съставено правителство с първия мандат. Какво следва, какви са шансовете пък на следващите? 

За мен още когато беше обявена кандидатурата на проф. Габровски, ГЕРБ започна да играе мача за третия мандат, да гледа по-далече в перспектива горе-долу какъв министър-председател като профил и един вид като правителство би подкрепило с третия мандат. Но тук имаме един много важен момент – на кой ще бъде даден третият мандат. Дали ще бъде даден на БСП или на "Български възход“. Аз не мисля, че ще бъде даден на "Демократична България“ след всичко, което се случи, на "Възраждане“ – също, защото някак си не се получава цялостната игра на президента Радев да го даде на "Възраждане“. С ДПС пък – абсурд, това вече абсолютно ще наклони много критична маса хора към него. Ако го даде на БСП, тук вече им се затварят вратите за евентуално експертно правителство даже с подкрепата на ГЕРБ, защото има решение на двете формации да не подкрепят правителства с техни мандати едни вид. И от друга страна това е едно продължение на играта на Румен Радев срещу Корнелия Нинова. И нещо много по-важно ще покаже – че той иска да имаме предсрочни избори, той не дава шанс да се състави с третия мандат правителство, което да управлява страната, а той да продължи да управлява страната със служебното правителство и отново да води реториката "Партиите са лоши, а ето, аз съм добър и моето служебно правителство е доброто, и то прави всичко хубаво за страната“. Но то не е точно така.  

В това ли се състои основата на играта на президента? 

Ами да. Ние виждаме, ние сме в един режим на управление, на много голяма критика към партиите – те са лошите, което наподобява на 1934 г., когато на власт идва кръгът "Звено“. Ние имаме същите симптоми – един вид те са лоши, най-добре е да имаме някаква безпартийна система. Европейският модел е: демокрацията е многопартийна система, а той не е без партии. И точно това нещо е крайно време да го разберат от президентството и хората около тях, включително и много представители на служебното правителство с тяхното поведение, защото те избягват да идват и в парламента, да отиват там, да дават отчет за своята дейност. За тях това е някакво нелицеприятно действие, формално. Те даже започват да се разминават като поведение и поведението на Бойко Борисов като министър-председател.  

По неофициална информация в медиите се тиражира, че проф. Габровски ще предложи за външен министър Драгомир Заков, който беше министър на отбраната в кабинета на Кирил Петков. Как да разчитаме този избор, какво стои зад него? 

Това е подаване на сигнали, едно хвърляне на предизвикателство към "Продължаваме промяната“, и то особено към една част от техните депутати. Това е човек с профил, който си е евроатлантически, не толкова ястребски, както има някои политици в България, особено в "Демократична България“. И неговият профил – наистина, той не е чак толкова на министър на отбраната, по-скоро отива в това да бъде министър на външните работи. За мен това не е изненада. Но той също е експерт, той не е част от политиците. Ние знаем как той стана министър. Той стана министър на пожар, в един момент, когато се получи разногласието между Кирил Петков и Стефан Янев.

Ето, вие казахте, че това е едно предизвикателство към членовете на "Продължаваме промяната“. Аз точно в тази връзка искам да ви попитам: остават ли с вързани ръце хората от партията на Асен Василев и Кирил Петков, тъй като Делян Добрев всъщност посочи, че ако "Продължаваме промяната“ не подкрепи Заков, ще "имат нужда от психиатър“? По този начин оставят ли ги наистина с вързани ръце? 

Ами те би трябвало да си действат тяхното решение в тяхната група как да постъпят. А вече дали ще се случи в зала, дали ще имаме гласуване, предстои да го видим. Но то е наистина много интересно, защото това ще бъде така да се каже първото голямо предизвикателство, какво поведение ще предприеме "Продължаваме промяната“ и дали те са единни. Това за тях ще бъде един тест. Да видим какво ще бъде тяхното поведение в зала, какво ще направят с този момент и дали няма да се случи някаква така да се каже врътка и може и някой депутати от тях да ги няма в зала. Не знаем. Предстои да го видим. Те дават заявка, че всички ще бъдат вътре, но тепърва ще видим. Все пак "Продължаваме промяната“ не е изградена политическа формация, както са примерно ГЕРБ, БСП, ДПС. Те току-що стъпиха на политическия терен, още нямат структури по места, не им познават хората.  

От ГЕРБ-СДС нееднократно заявиха, че кандидатите за министри ще бъдат само експерти, а не политически фигури. Как да разчитаме тяхното поведение и действията им?  

За мен това, което аз казах още в началото, това е един вид какъв профил те биха подкрепили за трето правителство. Едно програмно правителство, което да бъде съставено от експерти, а не от политически лица. Това малко наподобява наистина на правителството на Любен Беров. То не наподобява на правителство на Димитър Попов, тъй като в него имахме и политически лица. Самият факт, че имахме външен министър тогава, който беше председател на БЗНС, е показателен. И Иван Костов също от СДС отиде тогава. Така че то беше по-различно като правителство. Едното беше програмно, съставено от политически лица, а другото, което беше на Беров, то беше правителство, което си беше с експертен профил. Да, много ясно се виждаха вътре министрите с кой са свързани – кои са свързани с ДПС, кои са свързани със СДС тогава една част от тях, кои са свързани с БСП, но си беше експертно. Така че предстои да видим и сегашното какво ще бъде. И все пак не бива да се забравя, че наистина като се гледат експертите като профил, хората горе-долу знаят и политически ангажираните лица, анализатори, журналисти знаят кой с какви убеждения е и към кои по-скоро клони.  

По този начин, освен те че те показват какво правителство биха подкрепили, не си ли създават и един по-хубав образ пред обществото, тъй като те подкрепят наистина експерти, а не политически фигури, на които хората не вярват?  

В момента Бойко Борисов много ясно показва, че той осъзнава, че ГЕРБ са все още в изолация. И с всичко това той търси да излезе от изолацията. Това са неговите ходове той да излезе от изолацията. Той много ясно го осъзнава. Той наистина иска да си изгради един много по-положителен имидж пред обществото, за да може евентуално да не бъде обвинен, че той не е направил всичко, за да няма правителство. Тук в момента имаме една игра на политическите формации, че никой не иска от една страна да се ангажира с обвинението и да поеме тази отговорност, едва ли не тя да носи цялата отговорност, че те са виновни за едно правителство, че не е съставено в този парламент. Те искат да избягат от това, политическите партии искат някой друг да носи отговорността вътре, всяка иска да избяга. И в случая ГЕРБ иска да избяга, тъй като при тях е първият мандат. Ще видим поведението на "Продължаваме промяната“: дали ще бъде конструктивно – да се търси правителство, или ще го върнат веднага, или ще го задържат и ще го върнат, както го направи Асен Василев, в  последния момент. Предстои да видим, ще бъдат интересни следващите дни и седмици до Коледа, те са само две, но те ще бъдат интересни и динамични от гледна точка на политически събития. Но аз искам да подчертая нещо много важно – България има нужда от редовно правителство. Виждаме какво се случва в страната. Няма никакъв смисъл да продължава да се управлява от служебни правителства, които се смятат за безконтролни. И от друга страна, обществото все пак дава повече сигнали, че иска да има редовно правителство, което да управлява страната. Сигналите отдолу са политическите партии да се разберат по някакъв начин, най-малко да си изкарат тази зима или да се стигне до местните избори. Да, то е много трудна задача, особено в една парламентарна република, тъй като партиите в момента са с много ниска подкрепа и не могат да водят много резки движения и евентуално да понесат известно време някакви загуби на подкрепа и след това да ги възстановят. Могат да бъдат фатални.  

Много е важно да бъде съставено правителство. Виждаме, че всички сфери на живота са засегнати от политическата ситуация.  

Тук има и нещо много важно – то е, защото служебното правителство не внесе бюджет. То действа изключително антисоциално, защото в момента се случва една ситуация, най-малко – за тази година хората очакват да има някакво повишение на доходите не само в публичния сектор, а в бизнеса, очакват да се види параметъра за тяхната подкрепа, защото кризата все още не е отминала, ние все още сме във възстановяване от кризата след пандемията, войната продължава да съществува, която си оказва своите влияния, и не се знае утре какво може да се случи. Ние смятаме, че енергийната криза е овладяна, но тя все още не е овладяна, защото ние сме още в самото начало на зимата. Предстои да видим какво ще се случи в бъдеще и в случая много важно е какво ще се случи с "Лукойл“, с неговата база в Бургас – ще продължи ли да работи, няма ли да продължи да работи. Така че имаме много въпроси, на които няма отговор. А хората очакват наистина да им се решат проблемите, които са много важни за тях. А това може да се случи, както виждаме в момента, само ако имаме работещ парламент и правителство, което е избрано. За мен винаги е по-добре да има може едно много слабо правителство, но с парламент, отколкото да има едно служебно правителство, което да е без контрол и да осъществява една форма на мека диктатура.  

И предстои да видим какво ще се случи. 

Предстои. То ще бъде много интересно. Още в следващите дни ще разберем накъде накланят звездите. И аз искам да вмъкна нещо много важно. Тъй като има много големи обвинения към политическите партии, че те се занимават с Изборния кодекс – да, те се занимават с Изборния кодекс, но ноември-декември политическите партии в парламента се занимават основно с един голям бюджет и с два малки бюджета. Те не са внесени в парламента. Техният дневен ред в много случаи се задава от Министерски съвет, а Министерският съвет първите неща, които внесе, бяха за самолети. Те не бяха даже неща, които са важни, за Плана за възстановяване. И много от нещата, от законите, които казват, че са готови, те реално не са внесени в парламента. Така че не е проблемът в самите политически партии. Проблемът е какво подава като материал Министерски съвет към политическите партии. Само те и единствено те могат да внесат държавния бюджет. А в момента се вижда, че това е основното очакване. Има в някои ведомства, както в Министерство на външните работи, има протест на служители за увеличение на заплатите. Може да бъде решен този въпрос само ако има бюджет, който да се приеме. В сектор "Култура“ също е недофинансиран. Има обещания, които трябва да продължат, към образованието и науката. 

Но пак няма как да стане без...

Точно така. Има също така очаквания и в сектор "Здравеопазване“, които са много важни. Както виждаме, те се оставят така един вид на трупчета, отлагани във времето. И ако догодина ние може да рискуваме в един момент бюджетът, който го имаме с тази рамка за тази година, да ни доведе до непредвидими ситуации. Ако имаме предсрочни избори и пак не може да съставим правителство, какво правим? Трябва да се гледа в перспектива и да се върви напред. И тук имаме един много важен въпрос: тъй като се говори, че има наистина обсъждане със синдикатите и работодателите, проект на бюджет, защо той не е внесен в парламента и кой е наредил този проект за бюджет да не се внесе в парламента? Трябва да се разбере, че в политическите партии в парламента има достатъчно на брой хора, които са съвестни, знаят за какво става въпрос и когато е необходимо, те могат да се съберат и да направят рамката, която е необходима, но трябва да има внесен самия проект на бюджет. Няма да бъде чак такъв популизъм, какъвто разправят някои хора. Просто други трябва да си изпълнят ангажиментите по Конституция и Закона за публичните финанси. 

Аз сега искам да ви попитам за един скандал, който нашумя от няколко дни, а именно, че в петък Явор Божанков бе изключен от парламентарната група на БСП, защото подкрепи предложението да бъде изпратена военна помощ на Украйна. Как ще коментирате казуса? 

В дадената ситуация той се самоизключи с това си действие. Той много добре знае каква е позицията на БСП, каква е нейната политика. Тук има един въпрос, много важен за мен – той тогава защо въобще се съгласи да бъде водач и съответно депутат в този парламент? Тъй като той знаеше много добре каква е позицията на БСП по тази тема още от април-май месец, много силно беше видяно. И сега изведнъж, след едно негово посещение в САЩ, той се изявява като "ястреб“, и бих казал като такъв "ястреб“, какъвто наистина няма даже и в редиците на "Демократична България“ – много крайна позиция. Та тази позиция се разминава не само с решенията, които ги има взети от БСП като Национален съвет, на парламентарна група и с техните избиратели, но тази позиция се разминава и с позицията в българското общество, която не подкрепя, независимо от всичко, взетото решение на парламента. Българското общество не застава зад едно такова решение. Не бива да го забравяме, че то беше против според всичките социологически проучвания да се изпраща военно-техническа помощ за Украйна. В случая той си избира една негова съдба. Някъде за около три дни ще бъде медийната звезда и ако има по-продължителен парламент, ще бъде безгласна буква оттук нататък. Но той е губещият в случая. В много отношения БСП може да извлече повече дивиденти, защото се изчиства нейният образ. Няма как човек, който е участвал в политиката, даже да е гражданска квота, и се е съгласил да е част от една парламентарна група, да не следва нейните колективни решения. Твоите доводи ги излагаш преди това – когато виждаш, че те не се подкрепят, тогава вече ти имаш и други варианти, може да не присъстваш на гласуването в залата. Но той направи много ясно разграничение, много критично, и то отношение, критично към неговите колеги до този момент от парламентарната група на БСП. Недопустимо поведение за мен е това. И той на практика предаде избирателите си.  

Т.е. решението на БСП няма да повлияе върху мнението на симпатизантите и избирателите им?

Не, не, няма да повлияе. Самата БСП може да извлече дивиденти в цялата ситуация. Да, то ще има известен негативизъм към нея, ще има определени критики от вътрешната опозиция, но те няма да бъдат за това защо е изключен, а по-скоро, като ги слушам тях, това е защо той е бил толериран да бъде толкова дълго време фигурата във Велико Търново като водач на листата. Те не са защо той е изключен, защото не е това проблемът. Те също го виждат, че той не се вписва в цялостната ситуация на БСП. Той даже не се вписва и на поведението на евродепутата на БСП, който има също различни позиции спрямо ръководството по много теми, които даже – да напомним, те гласуваха в Европейския парламент, когато ставаше въпрос дали Русия е държава, спонсорираща тероризма или не. Те изпълниха политическата линия и поведение на БСП, той не го изпълнява това нещо. Когато си се съгласил, в политиката наистина е много важно да имаш и една партийна дисциплина, това е един много важен момент. Когато ти имаш една такава дисциплина, когато си част от един отбор, ти трябва да следваш неговата игра. Даже и когато не си съгласен, има и други форми да го изразиш това несъгласие и по някакъв начин да го покажеш, да го демонстрираш. Но това е въпрос, който е от образа на БСП в момента като политическа партия. Тя залага, че трябва да има мирни преговори и дипломатически път. А това, че се наложи в нашето общество всеки един, който говори, че дипломатическият път за решаване на кризата и водене на мирни преговори означава да подкрепяш Путин, това е много грешна теза, абсолютно грешна теза и не отговаря на самата истина, защото вече виждаме, че има гласове, че ще се стигне до преговори. Няма как, всички знаят, че една война в един момент трябва да се реши чрез дипломатически път. Има преговори, които приключват. Кога, как – зависи от двете страни на конфликта и от ангажираните около тези две страни други държави каква роля ще изберат да играят.  

И там, в този аспект също предстои да видим какво ще се случи. Наистина се надяваме да видим дипломатическо решение на този конфликт.

Ние имаме необходимост, за да се успокои целия регион около Черно море най-малкото, и да стане по-спокойно, и да може да има вече една по-голяма, по-добра перспектива за развитието на страните. Защото конфликтът оказва своето влияние като инвестиционна среда за страните от региона. Виждаме, че се късат много връзки. Това е политика, която Европейският съюз започна да води доста преди войната, но вече тя ускори тези действия: от една страна, енергийно, ресурсно да се търси вариант да не зависи толкова силно от Русия и от другата страна е скъсяването на пътя на доставките, които идваха от Китай, тази зависимост. Те виждаха, че тази зависимост е огромна. Но това означава, че европейските политици в момента те не трябва да отиват обаче от една зависимост от страна на САЩ. Ако иска да бъде Европа силна, тя трябва да се изгради, така че тя да бъде колкото се може по-независима от външни източници на доставка на ресурси, на ресурси, да намери вътре в себе си, за да може и тя да има голяма роля в политиката. Иначе тя пак ще има някаква роля, но тя ще бъде по-скоро второстепенна.  

Много ви благодаря за този анализ и за отделеното време.

 


Благодаря и аз.


Още по темата: общо новини по темата: 952
06.06.2023 »
06.06.2023 »
06.06.2023 »
05.06.2023 »
04.06.2023 »
02.06.2023 »
предишна страница [ 1/159 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2023 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Зима 2024/2025 г.
Поскъпване на хранителните продукти
Риск от чума по дребните преживни животни
Зима 2023/2024 г.
51-ото Народно събрание
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията