ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Адриана Дачева, експерт: Пациентът е във фокуса на предоставянето на здравната грижа, а не пътеките | ||||||
| ||||||
Подходът е измислен в Harvard Business School от Майкъл Портър и Робърт Каплан. "От четири години активно се занимаваме с провеждане на обучения за здравеопазване, основано на ползите. Гордея се, че реално успяваме да приложим този подход в различни лечебни заведения“, заяви Дачева. Подходът вече е тестван успешно в няколко клиники по офталмология, кардиология и онкология. "В момента екипът ни работи по разработване на пакетно заплащане в една клиника по ортопедия за смяна на тазобедрена става. Идеята е пакетът да бъде заплащан само тогава, когато е постигнат този резултат, който предварително се дефинира“, поясни експертът по социална медицина. В момента здравеопазването е организирано с фокус количество, а не качество, посочи Адриана Дачева. "Това прави внедряването на този подход на едно по-глобяло ниво доста труден. Успяваме да правим пилотни проекти в конкретни клиники, които имат интерес да тестват подхода, и медицинските специалисти да се убедят, че този подход работи и че по този начин акцентът се поставя върху пациента“, обясни тя. За да бъде прилаган този подход е необходимо съответното лечебно заведение да има подходяща интегрирана инфраструктура. "Когато един пациент дойде в клиниката, той трябва да може да получи всичко на едно място, а не да му направят снимка в една клиника, да го прегледат във втора, да го оперират в трета. Самите лечебни заведения са организирани като интегрирани лечебни секции, което прави самото предоставяне на лечебна грижа много по-лесно за пациента и много по-компактно“, обясни Адриана Дачева. Когато всички тези процеси бъдат оптимизирани, реално се освобождава капацитет на хора. "Ако лекарите разтоварят част от нещата, които правят, а реално не са тяхна работа, това ще освободи време за разговор с пациентите и техните близки. Изключително важно е те да обръщат внимание на психиката на пациента, защото от нея зависи дали човек ще се излекува, или не“, подчерта експертът по социална медицина. Според нея най-сериозният проблем в здравеопазването е неефективното разходване на средства. "В момента има все по-иновативни лекарствени продукти, които фармацевтичните компании произвеждат, но малка част от тях достигат до България, за съжаление. Нашите пациенти имат възможността да се лекуват с около 30 нови молекули годишно. Добре е да има отделен бюджет за редките заболявания, защото медикаментите там са изключително скъпи. Ако това се случи, може би все по-иновативни терапии за лечение на редки заболявания ще могат да бъдат реимбурсирани и в България“, смята Дачева. Фокусът в здравеопазването трябва да бъде превенцията, а не лечението, подчерта тя. Българите нямат култура за профилактични прегледи, а това е задължително особено след определена възраст, когато се появяват рискови фактори за развитие на конкретни заболявания. "Ние, българите, имаме културното съзнание да не си обръщаме внимание до момента, в който нещо не ни се случи. Самото здравеопазване сякаш забравя тази профилактика. Ние сме една от малкото държави, в която все още няма действащи скринингови програми за рак. Нашият екип изготви три такива за три онкологични заболявания преди една година – нито една от тях все още не е внедрена и действаща. Не знам с какво да си го обясня. Дори те да бъдат внедрени, не знам колко хора биха се възползвали реално от тях“, заяви Адриана Дачева. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Национални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Влак с близо 60 пътници дерайлира на гара в София
20:05 / 23.11.2024
Катастрофа затруднява движението по Подбалканския път
17:01 / 23.11.2024
Коледна приказка: Най-красивите базари в Европа през 2024
16:19 / 23.11.2024
Голям шеф в банка и работещ в телевизия изнудвани с голи гей снимки
12:26 / 25.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета